Den svåra konsten att lyssna och lära

Förutsättningen för att tala. ”Vad ljuset är för dem som har ögon, det är ordet för dem som har öron, om de blott vill lyssna”. Så lär den hellenska filosofen och författaren Plutarchos (levde cirka 46–120 e.Kr.) ha sagt. Sheila Heen, jurist och föreläsare vid Harward Law School, jobbar med lyssnandets konst.
Förutsättningen för att tala. ”Vad ljuset är för dem som har ögon, det är ordet för dem som har öron, om de blott vill lyssna”. Så lär den hellenska filosofen och författaren Plutarchos (levde cirka 46–120 e.Kr.) ha sagt. Sheila Heen, jurist och föreläsare vid Harward Law School, jobbar med lyssnandets konst.

Återkoppling till medarbetare är viktigt för att organisationer och företag ska utvecklas bra. Samtidigt är det bland det svåraste som finns att hantera. Amerikanska juristen Sheila Heen har därför fördjupat sig i konsten att ge och ta emot feedback.

Att träffa den amerikanska juristen Sheila Heen kan göra den mest vårtrötta person på bättre humör. Heen är pigg, energisk och glad, hela tiden redo att vända på perspektiv och presentera såväl frågor som svar i en uppmuntrande ton. Troligen bidrar det till att hon blivit framgångsrik i det svåra yrket som konfliktkonsult.

Men Heens yrke blir förstås inte enklare för det. När hon inleder sitt föredrag under konferensen Nordic Business Forum i Stockholm säger hon skämtsamt att ”om du vill ha litet kritik i ditt liv – skriv en bok om feedback!”. Det har hon gjort tillsammans med Douglas Stone, och 2014 utkom boken Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well (Even when it’s off base, unfair, poorly delivered and frankly you’re not in the mood).

Boken har blivit en bästsäljare i USA och vann priset Books for a Better Life Award 2015. Kritiken Heen tar som exempel kom bland annat från hennes mamma, som när hon läst boken tog tillfället i akt att lämna litet feedback – på städningen av Heens hus och hennes bröllopsklänning …

Nu är det inte den typen av feedback som Heen vanligen arbetar med. Oftast handlar det om att hjälpa företag och organisationer att hantera konfliktsituationer, förbättra kommunikation och utvecklas.

Svåra konversationer. Idén till den senaste boken fick Heen under arbetet med en tidigare bok som handlade om svåra konversationer (Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most, som utkom 2010).Det visade sig att återkoppling var det som människor kämpade mest med i sina konversationer, i hela världen.

”Det blev kristallklart för mig: Det är alltid mottagaren som är ansvarig – för vad hen ska ta in, vilken betydelse det får och hur hen väljer att ändra sig. Det kan faktiskt vara så att förmågan att ta emot återkoppling är en tydlig ledaregenskap. Och ju äldre du blir desto färre människor vågar ta risken att ge dig feedback”, säger Heen.

I boken Thanks for the Feedback handlar det om återkoppling i ett brett perspektiv – den kan vara formell, informell, uttalad, icke-uttalad, direkt eller indirekt. Det omfattar alla signaler som människor runtomkring sänder ut.

Det som gör det svårt för många att ta emot återkoppling på ett bra sätt är att den landar mitt i två av människans viktigaste behov: viljan att lära och växa samt behovet av att bli respekterad och älskad för den man är.

”Det är därför återkoppling kan vara en av de mest smärtsamma erfarenheterna i våra liv. Det är också viktigt att feedback ges som en gåva, och känns som en gåva”, säger Heen.

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!

Marie Granmar text

1 comment

  • Mika Koskinen skriver:

    Detta har också varit mitt levebröd för två decennier. Nog finns det andra faktorer också som spelar roll i hur feedback landar än viljan att lära och respekt. Mycket beror på situationen. Är man i ägna tankar, medveten om sin omgivning, med förstånd i “kanoten”, motiverad att samtala etc. Man skall se till, att den andra är mottaglig (det primära ansvaret nog hos den som tar emot i tur och ordning – men detta växlas ju fram och tillbaka om man vi nå ett bra. resultat). Ofta är situationen obekant och man kan inte ens det preliminära arbetet med att solla vilket är någonting man kan lösa, inte kan lösa, inte kan lösa men det går att leva med, är hanterbart etc. Utmanande situationer är energi och resurs krävande så det är ingalunda oväsentligt hur man går till väga, börjar arbeta och ge feedback.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*