Elbilens dilemma tar steg mot lösning

Evolution. En evighetsmaskin (perpetuum mobile) som skulle gå i all evighet utan extern energitillförsel är en fysikalisk omöjlighet, enligt termodynamikens första huvudsats. Foto: Fortum

Vad kom först, hönan eller ägget? Samma problem gäller infrastrukturen för elbilar och laddare: ingendera kan tillämpas i stor skala utan den andra. Nu bygger Fortum en ”korridor” av snabbladdare som sträcker sig från Oslo via Stockholm till Helsingfors.

En av bromsklossarna för elbilarnas definitiva genombrott är bristen på snabbladdning vid de stora riksvägarna. Det ska Fortums nya dotter­bolag Charge & Drive försöka komma förbi genom att bygga stationer med en max­effekt på 350 kW, sju gånger snabbare än dagens ladd­stationer som i allmänhet har en max­effekt på 50 kW.

Företaget drar i början av februari igång den första stationen med den högre effekten i Kristinehamn i östra Värmland där bil­trafik från relativt elbilstäta Norge passerar mot Mälardalen och Stockholmsområdet samt övriga tättbefolkade Mellansverige.

Ytterligare en station byggs i Västerås där ABB utgör Sveriges elektrotekniska centrum. Start äger också rum i februari söder om Oslo i Nygårdskrysset-Ski. Planering pågår för en station mellan Åbo och Helsingfors till hösten.

Bekvämlighet. Tesla har förstått att den genomsnittliga bilisten anammar elbilsteknik först då man bekvämt kan stiga in i ett fulladdat fordon varje morgon, samt bekymmersfritt ta sig fram på arbets- och fritidsresor utan att tvingas ransonera rutten enligt tillgängliga laddstationer. Foto: Wikipedia/Avda-foto

Espressoformat. De första elbilarna som byggs för att kunna utnyttja den högre effekten, laddning på några få minuter, väntas komma ut på marknaden vid årsskiftet 2018/19. Dagens stationer för snabbladdning kan i allmänhet ladda batterierna till 80 procent på cirka 20 minuter, jämfört med några få minuter för snabbladdarna med högre effekt.

Frågan är dock hur många stationer för snabbladdning som hinner byggas ut till år 2030 då hälften av nyförsäljningen av bilar beräknas gälla el- och hybridmotorer. Samtidigt ökar räckvidden för nya elbilar genom bättre och mindre batterier. En beräkning visar att elbilar utan subvention kan börja konkurrera kostnadsmässigt med fossildrivna bilar från år 2027.

Fortums dotterbolag har sedan de första laddstationerna (med dagens lägre effekt upp till 50 kW) installerades 2011 i samarbete med McDonald’s levererat cirka 1 800 stationer i de nordiska länderna.

Henric Borgström text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*