Mitt nya sociala skryt-jag

Frågan ställer man sig dagligen numera: hur har man någonsin klarat av sitt dagliga liv utan sociala medier? Då tänker jag inte på hur effektivt man kan hålla kontakt med sina nära och kära utspridda över hela världen eller hur snabbt vi kan sprida politisk propaganda. Alla vet ju att Fejans största bidrag till mänskligheten är att vi äntligen på ett kostnads- och tidseffektivt sätt kan kapitalisera på vårt skryt.

Lena Barner-Rasmussen är ekonom som trots att hon numera jobbar med innehållsmarknads­föring ännu har journalistik i blodet.

Lena Barner-Rasmussen följer med hur trender kommer och går.

Låt mig förklara. Tänk bara på en så enkel sak som gräsmattan på sommarstugan. (Som ju nuförtiden de facto är ett andra hem med minst lika hög utrustningsnivå som i stan. Det här har man ju sett på Facebook.) Före sociala medier slet man och hade sig, klippte och röjde tills det såg snaggat och versailleskt ut. Så satt man där med ett glas i handen och njöt av synen. Men någonting fattades.  Det kändes tomt. Meningslöst till och med. Orsaken är elegant i all sin enkelhet: vad gör man med en fin gräsmatta om inte hela ens bekantskapskrets vet om den? Att synas är att finnas.

Helvetet är att inte bli sedd. Alltså återstod inget annat än att bjuda Gutte och Millan, Anderssons och Pettersons och gamla illmariga tant Alma till stugan. Visst har ju Gutte roliga skämt men inte så roliga att man skulle orka sitta och lyssna på dem en hel eftermiddag, eller till och med igenom en middag och morgonmål (ta med egna lakan!).

Eller ens senaste semesterresa då? Vad är det för roligt med en vecka i Thailand om inte alla ens vänner och även ens vänners vänner vet om den?

Men nej. Nu kan alla i realtid få veta att gräsmattan är i toppskick och att man just nu tar sig en exotisk drink vid poolen. Alla får veta att man minsann har det skönt (och framför allt råd).

Snabbt och effektivt kan man låta alla få veta att ens barn börjat läsa ovanligt tidigt och att det är världens lättaste sak att göra hemlagade falaflar. Man kan diskret men med all önskad tydlighet visa att det blev ett årgångsvin till fredagsmyset (igen!). Och allt detta utan att man behöver besvära sig att bjuda över några vänner. (Dessutom vet vi ju redan allt vad Gutte och Millan gjort den senaste tiden, de gör ju inget annat än hänger på Fejan och Insta och berättar om sitt till synes härliga liv.)

Skenet bedrar. Upprätthållandet av fasad har varit ett fenomen allt sedan anno dazumal. Och aldrig har det varit tydligare än i dag. I vår jakt att porträttera oss och våra liv på ett maximalt tilltalande sätt gör vi de facto det motsatta och visar mänsklighetens fulaste sidor: skryt och högmod. Fejan kodades som ett verktyg att förena men så gick vi och förstörde allt med att börja skryta om våra liv och nu har det motsatta uppstått: vi är alienerade från varandra.

Det finns bara ett sätt att motarbeta den här utvecklingen: fokusera på söta videosnuttar med djur. Algoritmerna arbetar till din fördel och innan du vet ordet av kommer ditt flöde att bli en enda stor härlighet av kärlek och värme.

Som konsult med uppdrag kring hur företag bäst kommunicerar med sina målgrupper på sociala medier vill jag framhålla att den här strategin även funkar utmärkt för alla sorts företag. Ingen bryr ju sig egentligen om ifall företaget du jobbar för har kammat in en miljonorder. Om du vill få engagemang en masse gäller det att möta din målgrupp på ett emotionellt plan. Satsa på hundvalpar som leker. Fungerar varje gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*