Nördarna övertar fotbollsplanen

Det är små marginaler, det lag som har den bästa algoritmen för dagen vinner. Ja, robotfotboll är inte så olik vanlig fotboll när det gäller eftersnacket, men förberedelserna är annorlunda.

Der Mannschaft. Gary Lineckers definition av fotboll som ett spel där två lag försöker få bollen i motståndarnas mål och på slutet vinner Tyskland passar ganska bra också på robotfotboll. HTWK från Leipzig spelar i blått mot B-Human från Bremen i rött.

Ser du redan fram emot sommarens internationella fotbollsturnering? Bländande teknik möts av publikens entusiasm. Intränat lagarbete på den gröna mattan backas upp av en individuell matchavgörande pres­tation. Allt detta utan filmningar, huliganer eller korruption. Som ni förstår kommer detta inte att uppfyllas under Euro 2016 i Frankrike, så det är lika bra att boka biljett till Leipzig i slutet av juni för att få uppleva RoboCup 2016 på närhåll.

”Precis som i riktig fotboll måste robotarna ha bra balans och koordination. Robotarnas förmåga att anpassa sig till matchbilden är också viktig”, sammanfattar Alia Pyros på franska Aldebaran Robotics som gett Europa en ny puff inom robotteknologi.

Programmerade finter. I somras sålde företaget slut på de första tusen exemplaren av Pepper, en humanoid med känslor, på bara en minut. Nästa år kommer Romeo, den tredje robotmodellen från Aldebaran, att testas som butler på ålderdomshem. Det mest tydliga tecknet på den europeiska framgången inom robotteknolgi är att Aldebarans tvåfotade kelgris NAO ersatte japanska Sonys fyrfotade robothund AIBO som standard redan 2008 i Standard Platform League i den årliga RoboCup-turneringen.

”För att vara en tvåfotad humanoid robot har NAO en sällsynt förmåga att hålla balansen och snabbt stiga upp igen när han fallit omkull. De många sensorerna ger programmerarna goda förutsättningar att göra skickliga spelare av sina robotar”, förklarar Pyros.

Johan Svenlin text

Tom Schulze foto