Nu har e-handeln reducerats till ”copypasta”. Dropshipping låter vem som helst kopiera och klistra ihop en webbutik.

Monopolet bryts. Metoden dropshipping, som förkortar logistikkedjan och radikalt minskar affärsriskerna, har länge använts av e-handelsjättar som Amazon och Ebay. Tack vare bland annat Instagram kan gemene webbsurfare bedriva affärer med samma metoder till låg kostnad. Bild: Flickr/Daniel Broche

Vem som helst kan nu sätta igång med e-handel, närapå utan startkapital. Det gäller bara att kopiera och klistra. Liksom Amazon och Ebay gjort i flera år.

Dropshipping är ett av de hetaste begreppen inom webbhandeln. I stället för att hålla sina produkter i lager, redo att skeppas ut till kunden när en order kommer in, kan handlaren låta tillverkaren posta produkten direkt till slutkunden. Det sparar ett steg i den logistiska kedjan.

Fenomenet låter nya entreprenörer starta e-handelsbutik praktiskt taget utan start­kapital. Vem som helst kan i princip konkurrera med de stora etablerade handlarna och erbjuda ett oändligt sortiment av produkter. Och till skillnad från traditionella företag kan detta ske med starkt begränsad risk.

Men det finns flera avigsidor hos fenomenet, som blivit på mode i synnerhet i USA.

”Begränsade” erbjudanden. Till stor del bygger dropshipping på till synes rabatterade ’kvalitetsaccessoarer’ som ploppar fram i flödet på sociala medier. Tyvärr är prylarna, som säljs genom dubiös påtryckningstaktik, ofta av låg kvalitet och tillverkade i anonyma låglönefabriker i Asien. Bild: Mostphotos

Miniindustri av wannabes. Konceptet tycks så attraktivt att det gett upphov till en hel mini­industri av Youtube-videor och webbkurser med handfasta råd hur en sådan verksamhet kan startas. Ofta beskrivs verksamheten som ett enkelt sätt att ”bli rik snabbt”. Som vanligt är det långt ifrån hela sanningen.

Entreprenörer som är någorlunda framgångsrika i branschen talar i stället om hårt arbete, mestadels i marknadsföring, för att finna och locka potentiella kunder. Internetkurserna pekar nybörjarna mot Shopify, en populär plattform för e-handlare. Företaget uppger sig nu har över 500 000 handlare som användare, en siffra som de senaste fem åren vuxit 74 procent per år.

Shopify har också ett antal appar avsedda att påskynda besökarnas köpbeslut. Där finns till exempel en klocka som räknar bakåt och talar om att besökarens tid är på väg att löpa ut. Mer positivt kan en annan app meddela den potentiella kunden att samma produkt du just funderar på precis upphandlades av Mike i Boston, en uppgift avsedd att mana till handling. Om Mike ens existerar vet vi inte.

Leif Bergström  text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*