Öresundsbron magnet för Malmö

Foto: Fredrik Olsson / Copyright Øresundsbron

För att hållas kvar på världskartan måste städer integreras, insåg Sverige och Malmö för 26 år sedan. Nu inspirerar succéhistorien Öresundsbron Finland och Tallinn.

Direkt efter brons öppnande år 2000 var det många danska familjer som flyttade till Malmö på grund av de betydligt lägre bostadskostnaderna. Samtidigt fick skåningarna en ny betydande arbetsmarknad med klart högre löner på den danska sidan. Det beräknas att 8 500 boende i Malmö nu dagligen pendlar med tåg eller bil till jobb i Köpenhamn och östra Själland.

Under de 17 år som gått sedan Öresundsbron invigdes har den östra och mindre staden Malmö med drygt 328 000 invånare lyckats få ett sjuttiotal nya kontor med cirka 5 200 anställda, mestadels kvalificerad arbetskraft på inflyttade och nyetablerade huvud-, regional- och specialistkontor.

Ett exempel är de sammanslagna golv­tillverkarna Karelia-Upofloor (Hartwall Capital) och svenska Kährs (riskkapitalbolaget Triton) som efter fusionen 2012 beslutade att det nya huvudkontoret skulle ligga i Malmö.

Många av de nya kontoren har ett fåtal anställda, dock oftast högavlönade, som också skapar efterfrågan på kvalificerade tjänster i närområdet.

Förbindelse. Från den konstgjorda ön Peberholm går den 8 kilometer långa bron till Malmö och den 4 kilometer långa tunneln till Köpenhamn.  Foto: Jan Kofod Winther/© Øresundsbron

Förbindelse. Från den konstgjorda ön Peberholm går den 8 kilometer långa bron till Malmö och den 4 kilometer långa tunneln till Köpenhamn. Foto: Jan Kofod Winther/© Øresundsbron

Knutpunkt. Dominerande är tre företag inom Ingvar Kamprads Ikea-sfär som tillsammans har uppemot 1 400 kontorsanställda på plats mitt emot Ikeas varuhus vid det svenska brofästet där första tågstationen är belägen. Det gäller Ikano som bland annat svarar för fastig­hetsköpen i samband med nya varuhus samt försäkring och finansverksamhet, vidare kontor för de båda koncernövergripande företagen Ingka Holding och Ikea Holding, båda registrerade i Holland där utdelningarna är skattebefriade.

Naturligtvis spelar också storflygplatsen Kastrup (CPH Airport) på andra sidan sundet en avgörande roll. Från flygplatsen har resenärer endast 14 minuters tågresa till första svenska tågstationen där Ikeaföretagen finns, 22 minuter till Malmö Centralstation och 34 minuter till Lund med Nordens största universitet och två nya forskningsanläggningar för material.

Ansiktslyft. Trots att Malmö blivit internationellt uppmärksammat bland annat av president Donald Trump för omfattande brottslighet med skjutvapen i invandrartäta områden har staden i andra delar genomgått en betydande upprustning.

Främsta exemplet är centrala Västra Hamnen där Kockums storvarv tidigare fanns med cirka 4 000 anställda fram till mitten av 1980-talet.  Där finns den världskända skruvade skyskrapan Turning Torso, många kontor inom medievärlden och tusentals bostäder invid havet. I samband med byggandet av Öresundsbron etablerade det gemensamma svensk-danska hamnbolaget CMP (Copenhagen Malmö Port) en hubb för bilimport till Norden och Ryssland.

Först ut var Toyota, därefter har också Mercedes, Honda, Peugot och Subaru etablerat sina regionala kontor i Malmö. Thule med biltillbehör som takräcken med mera var tidigt med att flytta huvudkontoret från Småland till Malmö.

Men också livsmedelsindustrin har kommit att bilda ett kluster av huvud- och dotter­bolagskontor: Findus frysta livsmedel lägger ned sin ursprungsfabrik i Bjuv utanför Helsingborg men fortsätter med kontoret i Malmö, norska Orkla Foods med varumärken som Felix och Abba fiskkonserver finns där, liksom Ikea Food, numera Sveriges största livsmedelsexportör via sina utländska varuhus. Även börsnoterade dansk-svenska Aarhus Karlshamn matfett har etablerat sig liksom havredrycken Oatly.

Inom byggprodukter kom kontoren för börsnoterade fönstertillverkaren Inwido 2005, därefter Ballingslöv kök och Colorama, fackhandeln Colorama inom färg, tapeter och golv.

Henric Borgström text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*