Skriva sökmotoroptimerade texter

calories

Tredje delen i min serie om sökmotoroptimering skall förhoppningsvis bli ett rätt så användbart inlägg. Nämligen en checklista på hur man skall skriva sök­­motor­­optimerade texter.

 

Skriva sökmotoroptimerade texter eller användarvänliga texter?

När man försöker berätta hur man skall skriva sökmotoroptimerade texter så är det alltid någon som kommer med invändningen att man skall skriva sitt innehåll för läsarna och användarna, inte för sökmotorerna. Och det har de helt rätt i. Men man kan ändå anpassa innehållet så att både användarna och sökmotorerna gillar det, för utan trafik från sökmotorerna så har man inte heller några läsarmängder att tala om. Så nu skall jag gå igenom några enkla regler för att få ditt innehåll att generera besökare. Det är inte svårt, det enda som gäller är fokus och relevans. Fokus på ett ämne per inlägg, och sen att få Google att förstå vad din text handlar om.

10 tips för att skriva sökmotoroptimerade texter

  1. Välj en fras eller ett ord och fokusera på det. Fraser är enklast att få upp till bra placeringar i Google, för på dem är det mindre konkurrens än på enskilda ord. Så jag skulle rekommendera att du väljer en fras bestående av 3-4 ord.
  2. Använd ordet eller frasen i titeln på ditt inlägg. Titeln är den som syns högst uppe i webbläsarens flikar. Titeln blir i bloggar ofta automatiskt samma som huvudrubriken, vilket är utmärkt.
  3. Använd ordet eller frasen ett antal gånger i texten. Ca 1-5 procent av texten bör utgöras av ordet eller frasen. Det är ingen absolut regel, men nånstans nära de talen bör det hållas.
  4. Skriv tillräckligt långt. Minst 300 ord, men allra helst 500 ord eller mer skulle jag rekommendera.
  5. Använd ordet i rubriker på ett logiskt sätt. En huvudrubrik (h1) som innehåller ordet eller frasen. Sen hur många h2 och h3 du vill, varav åtminstone en av varje innehåller ordet eller frasen.
  6. Använd ordet eller frasen i url:en till sidan. URL:en till denna artikel innehåller frasen, den är nämligen www.forummag.fi/skriva-sokmotoroptimerade-texter. Det är en bra url. En dålig url är t.ex www.forummag.fi/?postid=212&lang=2.
  7. Använd ordet eller frasen i fet stil, i kursiv stil, understryket och någonstans i en lista om du har möjlighet.
  8. Använd ordet eller frasen i sidans beskrivning (description).
  9. Använd ordet eller frasen en gång i början av texten och en gång i slutet av texten.
  10. Sist men inte minst, använd ordet eller frasen i en bilds alt-tag. Vad som finns på bilden är dock irrelevant för sökmotorer.

 

Exempel

Följer du dessa steg kan jag garantera dig att Google kommer att veta vad din text handlar om. Vissa av dessa skriver Google själv att man skall göra, och vissa är bara välbeprövade teorier som visat sig fungera i vissa fall. Se Google som en hyperaktiv tolvåring med läs och skrivsvårigheter som försöker läsa en lång tidningsartikel. Vad kommer han att se? Jo rubriker, bilder (alt tag), fetstil, och understykta ord. Han kommer att veta vad texten handlar om ifall dessa alla är konsekventa och beskriver ungefär samma sak.

Kom igång med att skriva sökmotoroptimerade texter

Ifall du vill testa detta, men inte vågar ändra på ditt företags hemsida ännu, så kan du gott skapa en gratis blogg på t.ex blogspot.com eller wordpress.com och testa där tills du blir varm i kläderna och ser att det fungerar.

Testa om dina texter är sökmotoroptimerade

Det finns även verktyg som du kan använda efter att du skrivit dina texter för att kolla om de är sökmotoroptimerade. Vi på Genero har gjort ett som vi använt internt, men som vi nu planerar att släppa som ett gratisverktyg, och ni är nu några av de första som får chansen att testa det. Ni hittar det här: Genero SEO-verktyg. Klistra in adressen till din sida där din text finns, samt sökordet eller frasen du försökt optimera för så kommer verktyget att ge dig poäng mellan 0 och 100 på hur bra optimerad texten är. Det ger er även råd på vad ni kan förbättra, och berättar vad ni gjort bra. Så kolla gärna era texter om ni vill. Följer ni denna checklista så kommer ni nog att nå upp till minst 70-80 poäng.

Kom ihåg: 100 poäng på verktyget ger er knappast bättre placeringar i Google än vad 80 poäng gör. Så i stället för att jobba länge med att få de sista 20 poängen så lönar det sig oftast att använda tiden till att skriva fler inlägg optimerade för andra ord i stället, och få ännu fler besökare.

 

SEO verktyget hjälper dig testa om dina texter är sökmotoroptimerade

Klicka här för att komma till SEO verktyget.

Hitta ord och fraser att skriva om

Om du vill skriva sökmotorvänliga texter så är det ju bra att skriva om något som människor söker på också. Annars får du ju ändå inga besökare. Som tur är så berättar Google för oss vad människor söker på, i deras utmärkta gratisverktyg “Keyword tool“. Så här fungerar det:

  1. Skriv in det eller de ord du tänkt skriva om i den stora rutan uppe.
  2. Välj vilket land och språk du riktar dig till
  3. Skriv in Captcha-koden.
  4. Klicka på sök.
  5. Du får nu se hur många som söker på just den frasen varje månad, och också en del förslag på andra ord och fraser med fler sökningar du kan välja. Visar det inget så har du valt en alltför lång fras, försök korta den lite i så fall.

Google keyword tool hjälper dig i sökandet efter rubriker att skriva om

Som du ser på ovanstående bild så får du även hjälp av Keyword Tool att välja vilken rubrik du skall välja, vilken fras du skall satsa på. I exemplet ovan ser du att 140 människor per månad söker på “köp billig bil” medan 480 söker på “köpa billig bil”. Så skall du skriva om sådana grejer så är frasen du skall välja så klart den senare. Klicka här för att testa Google Keyword Tool.

Du märkte säkert att denna text är optimerad för frasen skriva sökmotoroptimerade texter? Och du har ändå läst den ända hit, så fastän den är sökmotoroptimerad så är den också så innehållsrik så att även människor orkar läsa den. Som bevis på att det också fungerar så borde nu denna text finnas på första sidan på Google när någon söker på “skriva sökmotoroptimerade texter”. Du kan ju testa att söka om du vill! Och som vanligt, har du frågor, så tveka inte att kommentera, jag lovar att försöka svara på alla frågor så gott det går!

Jag som skrivit detta är Jonathan Björkskog, till vardags sökmotoroptimerare på Genero. Fler poster skrivna av Jonathan hittas här.