Slush och framtiden

Kaj Arnö beskriver sitt nygrundade bolag Green Elks första existensår.

Den första snön har fallit. Och användarna börjar strömma in! Nu har vi äntligen en produkt som är värd att användas. Det abstrakta blir konkret, då vi inte längre behöver begränsa oss till att förklara vad Green Elk är. Vi kan visa. Vi kan visa direkt på webben (green-elk.com), och behöver inte ens övertyga användarna om att först installera en app. Se här, en cykelutflykt i snösörjan kan du efterapa redan i lördag – expeditionen till Kilimandjaro kan bra få vänta!

Rent produktmässigt har vi en plan (”roadmap” på startup-språk) med attraktiva nya egenskaper: automatskapade dagböcker ur GPX-rutter, interaktiv visualisering på kartan, planering av resor, markering av personer med färdigheter (”skill” på LinkedIn-språk) och av utflykter med egenskaper (”tag” på IT-språk).

Produktutveckling i all ära, men finansiering, byggandet av användarbasen, allmän marknadsföring, rekrytering och iterering av affärsidén är andra utmaningar inför framtiden.

Startup-konferensen Slush samlade 14 000 deltagare på mässcentrum i Böle nu i november, och här vädrades utmaningar, hjältesagor och praktiska råd i en energisk församling av företagare, investorer, politiker, journalister och andra med kontaktpunkter till nystartade företag.

Slush är en fjäder i hatten för Finland. Nordeuropas största nyföretagarkonferens, såld med nästan ofinska marknadsföringsmetoder i vårt sakliga, teknikfixerade land.

På en kvart hörde man flera superlativer ur de unga finska arrangörernas munnar, än ur en medelålders finsk mun på en månad. Awesome! Låt oss ge alla ännu en varm applåd. Finland har nått långt, utan att förlora sin själ.

Självironin finns kvar, slush är ju det engelska ordet för snösörja.

Bland utbytet från Slush märks tidningen ”CoFounder” och dess fina sammanställning av företagsprofiler, investerarprofiler och jämförelser av olika städer ur företagarsynvinkel.

”Why startups fail” är en speciellt läsvärd artikel, där mänskliga problem mellan grundarna toppar med 41%. ”Produkten motsvarar inte marknadens behov” är tvåa med 24% och ”pengarna tog slut” trea med 13%.

Sex  fel. I Tyskland har mycket uppmärksamhet givits VC:n Florian Heinemanns lista på tio fel som grundare bör undvika. Etta är för låg ambitionsnivå. Tvåa är att lägga marknadsföringen framom själva produkten (där vi i Finland ju brukar synda åt motsatt håll). Trea bristen på IT-kompetens. Så långt tycker jag Green Elk klarar sig präktigt.

Fyra-femma-sexa har med finansiering att göra: För små rundor, fel valda VC:n, en kapitalstruktur som målat grundarna i ett hörn.

De övriga punkterna varierar: Underskattad betydelse av ”storytelling”; en väl målad vision hjälper finansiering, rekrytering och affärsutveckling. Otillräcklig kompetens hos personalen; rekrytera helst enbart kunnigt folk, därför behövs finansieringen. För sent eller för dåligt uppbyggd infrastruktur; felen hindrar tillväxt. Och till sist företagskulturen; den bör vara decentraliserad och feltolerant samt främja beslut som bygger på verkliga data.

Slutet är början. Green Elk-spalterna tar slut här i Forum, just när uppbyggnaden av GE-profilerna tar vid på nätet. Det ska bli spännande att se om vi på Green Elk lyckas lära av Slush, av egna och av andras erfarenheter. Kan vi förbättra världen och inspirera folk till ett givande umgänge medan de upplever världen med egen muskelkraft, samtidigt som vi gör affärer på det hela? Det får framtiden utvisa.