400-åringen Nystad gör robotförstärkt comeback

Process- och helhetstänk. För att motverka bilbranschens cykliska natur och minska beroendet av enskilda kontrakt med stora märken har Valmet Automotive breddat sitt fokus mot heltäckande planeringslösningar samt produktutveckling och simulering.

Robotarna räddar jobben – eller omvänt: utan robotar går mänskliga arbetstillfällen förlorade. Bilfabriken Valmet Automotive i Nystad symboliserar ”underverket på västkusten”.

Att jobba smartare, snarare än hårdare är tidens melodi.

”Vi har räknat ut exakt hur många människor som skulle behövas här på fabriken ifall vi inte hade robotar. Svaret är: noll”, skrattar Valmet Automotives presschef Mikael Mäki finurligt så att den svarta hästsvansen guppar i nacken.

”Robotar är en absolut grundförutsättning numera. Allt inom bilindustrin är planerat för automatisk tillverkning.”

Vi befinner oss mitt i en glest befolkad gigantisk fabrikshall där över 500 enorma industrirobotar, mestadels av märket ABB, svetsar ihop Mercedes-karosser i turbofart. Svetslukten sticker svagt i näsborrarna.

”Finland är nuförtiden ett medelstort europeiskt land inom biltillverkning. Daimlers egen kapacitet räckte inte till för att tillverka Mercedes A-serie i Tyskland, vi var bland dem som vann anbudstävlan.”

Andra europeiska kontraktstillverkare som lever vidare efter branschens stålbad för tio år sedan är holländska Nedcar och österrikiska Magna, bägge specialiserade på BMW.

”Vi profilerar oss som en del av en internationell värdekedja. Förr i tiden kontaktade man oss då det gällde att hyra in extra kapacitet. Men från och med 2018 ska vi vara först ute och tillverka en bil som ännu bara finns på ritbordet”, säger Mäki. Det handlar om Mercedes nästa personbil i kompaktklassen som också ska tillverkas i Mexiko, Kina och Tyskland.

”Den som vill kan googla fram paparazzibilder på webben, men slutprodukten ser nog annorlunda ut”, ler han, men vägrar att yppa fler detaljer.

Finlands största robotkluster. Numera verkar över 550 till webben uppkopplade industrirobotar i Nystad. Men det är ingen mirakelmedicin; för att erbjuda mervärde och skapa konkurrenskraft behövs djupt kunnande.

Berg-och-dalbana. Fram till 2013 då Valmet Automotive rodde i hamn ett kontrakt med Daimler för att bygga bilar i Mercedes A-serie hade bilfabriken drabbats av en lång serie permitteringar och uppsägningar. Stadsjeepen Mercedes GLC-modell började tillverkas i februari 2017.

Till bilbranschens natur hör kraftiga svängningar och Nystad är starkt konjunkturberoende. Det såg nattsvart ut 1997 då General Motors (Opel) avslutade produktionen av Calibra-modellen och Valmet Automotive tvingades avskeda över 3 000 anställda. Arbetslöshetsgraden sköt upp till 34 procent, nästan 40 procent då man räknar med alla permitterade. Därefter försökte man bredda näringsstrukturen, med varierande framgång.

En annan svacka ägde rum 2007 mitt under bilindustrins stora strukturomvandling då många europeiska kontrakttillverkare lade ner. Över 200 miste jobbet i Nystad, vilket framtvingande en strategiomställning 2008. Turbulensen fortsatte ändå: tillverkningen av hybridbilen Fisker Karma och elbilen Think City lades ner lika snabbt som de kördes igång.

Torsten Fagerholm text & foto

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*