Att bygga ett klädmärke från grunden

Det som inte dödar en gör en starkare. Det kan Totti Nyberg, delägare och kreativ chef på Makia, konstatera. Efter ett stormigt fjolår med en plagiathärva sköt försäljningen i höjden. Nu tänker bolaget satsa på digital försäljning i coronans kölvatten.

Makia hör till ett av Finlands mest framgångsrika klädmärken som på rätt kort tid har funnit sin plats som ett streetwearmärke av internationell rang. Vägen dit har ändå kantats av misstag och motgångar.

”När jag började på Makia 2006 fanns ett lager med kläder, men kassan var tom. Vi började på fel fot. Det är helt tvärtemot hur man ska göra i klädindustrin, säger Totti Nyberg, kreativ chef på Makia.

Klädindustrin utgår ifrån säsonger och förförsäljning. Det tar cirka 1,5 år för ett plagg att gå från idé till butikshylla. Makia jobbar med fem iterationer från prototyp till färdig produkt. Om man har alla pengar bundna i ett lager är det svårt att göra nya kollektioner och investeringar.

Hans första uppgift som försäljningschef blev därför att sälja kläderna i lagret. Han baxade in kollektionen i en skåpbil och åkte på en Finlandsturné till de klädbutiker som han såg potential att samarbeta med. Med ett stort kontaktnät inom snowboarding- och skatescenen kunde lagret tömmas i rask takt och det egentliga arbetet kunde börja.

”I dag jobbar vi väldigt noga med siffror och data. Vi vet vad som sålde bra föregående säsong, vilka trenderna är, vad kunderna vill ha och vad varumärket behöver. Kalkylark är vårt viktigaste verktyg när vi designar kläder.”

Klädföretaget jobbar med ett litet kärngäng. Det är totalt 20 personer som jobbar på Makia inklusive frilansare och butikspersonal. Ändå omsatte bolaget 9,4 miljoner euro 2019. Målet är att nå över 10 miljoner 2020, men coronapandemin kan sabba målet.

Skolbänken lockade inte. Makiatrion har sina förebilder i USA. De ville ta hobbyfirman från en potatiskällare i Rödbergen i Helsingfors till världen. Något de har lyckats med. De första åren var därför knapra år.

”Jag kommer ihåg att jag städade hos min faster för att få pengar till mat. Jag tog en del snuttjobb för att få tak över huvudet. Vi sydde mallar i källaren och sålde kläder från källarfönstret. Det var en stor risk vi tog och det var ett par jobbiga år. Men för mig vann det över studierna på Hanken.”

”Det ska inte få bli ett styvt bolag. Vi ser oss ännu som ett uppstartsföretag, trots att vi redan är ett tillväxtbolag inom vår nisch. Ibland glömmer man att vi inte längre är tre personer i en potatiskällare.”

 

GENOM ELD OCH VATTEN. Stormiga tider kräver tuffa beslut.Klädföretaget Makia räds inte en kris. Så länge man inte tar förstora finansiella risker klarar sigföretag genom eld och vatten.Vilketockså är bolagets slogan –”Through the rough seas”.

 

Tre lärdomar. I uppstartsfasen brände Makia miljontals euro på dåliga beslut. När produktionen flyttades från Finland till Kina rasade kvaliteten och med den även ryktet. Innan företaget hittade bra agenter som säljer kläderna i andra länder förlorade de intäkter på ofördelaktiga affärsavtal.

”Vi spenderade på tok för mycket pengar på onödigt trams som sist och slutligen inte betalar tillbaka sig. Därför skulle det vara viktigt att redan i början satsa på den finansiella biten.”

Att tycka så mycket om sin idé att man glömmer att det handlar om affärer. Back office är hjärtat av ett företag, och därför är det bäst att tidigt satsa på denna del, konstaterar Nyberg.

”I början hade vi inte en tillräckligt bra affärsstrategi. Om jag åter skulle grunda ett företag så skulle jag planera saker bättre. Ett varumärke eller en klädkollektion har ingen betydelse om du inte har logistiken och pengabiten i skick. Vi satte för mycket fokus på våra produkter och på vår marknadsföring.”

 

Sören Jonsson text

Karl Vilhjálmsson foto

Läs hela artikeln i papperstidningen.