En judokas envetna kamp för miljön

F 1 18 parad

Judomästaren och miljöekonomen Bigge Lidgren vittnar hur det numera är olje- och kolkraftsbolagen som sitter med en lång rad lagstiftningsrisker i famnen.

Han är storväxt precis som smeknamnet Bigge antyder. I affärsvärlden är Alexander Lidgren mest känd som en gudabenådad talare och vd för företaget Loudspring. Men han har också ett förflutet som tolvfaldig svensk mästare i judo. Nu kämpar han för en renare miljö.

Vi träffas på Finlands äldsta judoförening Helsingin Judo­sport i Hertonäs. Ränderna går aldrig ur. Bigge kastar sin motståndare i mattan med innötta, smidiga grepp. Han rör sig graciöst och vigt likt en tiger. Vissa egenskaper sitter i ryggmärgen trots att rollerna skiftar och tiden går.

”Jag var väldigt liten till växten som barn. Mitt intresse för judo vaknade då jag som åtta­åring såg hur en liten kille lyckades kasta en storväxt grabb. Det gjorde ett stort intryck på mig”, berättar Lidgren.

Det var inte bara Davids listiga och framgångsrika kamp mot Goljat som imponerade på Alexander. Judon blev ett bra sätt att tygla den egna rastlösheten och få ut sina aggressioner under den egna uppväxten som tonåring.

Vänlig och aggressiv. Judon har lärt mig att den mentala inställningen betyder allt, säger den tolvfaldige svenske mästaren i judo, entreprenören Bigge Lidgren.

”Jag älskade judon som idrottsgren från första början. Judo är ju en vänlig och aggressiv sport på samma gång. Man kan ta i nästan hur mycket som helst utan att någon blir skadad”, säger han.

Utöver den fysiska dimensionen var det också den japanska kampsportens värdegrund som fascinerade.

”Judon har lärt mig att den mentala inställningen betyder allt. Det låter som en kliché men det är mycket vi kan ändra på om vi bara bestämmer oss för att genomdriva en förändring.”

Enligt Bigge går det att tillämpa mycket av judons filosofi på arbetslivet och företagsvärlden.

”Har du svagheter så måste du vara medveten om dem. Om du blundar för att du är dålig på något så kommer dina motståndare att använda det mot dig. Man kan inte låtsas att man är bra på marknadsföring eller tekniskt kunnande till exempel. Din motståndare genomskådar dig i ett nafs”, säger Lidgren.

Från cleantech till loudspring. Då vi träffas i Hertonäs har Lidgrens bolag nyligen godkänt en ny strategi och bytt företagets namn från Cleantech Invest till Loudspring. Bigge ska samma kväll delta i en jury som poäng­sätter och utvärderar pitchingen av affärs­idéer som presenteras av nya uppstartsföretag. Cleantech Invest fick sin början på samma sätt. Det gäller att inte glömma sina rötter.

”Vår verksamhet började med att några affärsänglar gick in i bolaget och investerade i företagets affärsidé. De privatpersonerna är våra hjältar som hjälpte oss att komma igång. Med tiden fick vi också tillskott till grundkapitalet från jubileumsfonden Sitra, olika försäkringsbolag och pensionsfonder”, säger Lidgren.

Loudspring är för tillfället delägare i 13 bolag som på ett eller annat sätt bidrar till en renare miljö. Bolagens samlade försäljning under det första halvåret 2017 var 60 miljoner euro. Loudsprings portfölj har en gemensam nämnare. Samtliga bolag i portföljen har tagit fram tekniska innovationer och lösningar som sparar naturresurser, främjar renare produktion eller reducerar energikonsumtionen.

Hur väljer ni de bolag som ni satsar på?

”Det absolut viktigaste kriteriet är att bolaget ska ha en gynnsam miljöpåverkan av betydelse. Sedan måste företagets avsättningsmarknad vara tillräckligt stor. Vi analyserar också konkurrensen i branschen, men det absolut viktigaste kriteriet är att bolaget har kunnig personal och ett kompetent team som ansvarar för den operativa tillväxten. Teamet är viktigast.”

Affärerna går som på räls och bolagens intäkter har de tre senaste åren vuxit med 100 procent.

Mikael Sjövalltext

Karl Vilhjálmssonfoto

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!