Förstärkt verklighet ger turistupplevelser på ny nivå i Hangö

Återupplev badhuset. Förstärkt verklighet i appen Harha Invisible gör det möjligt att ta en titt på Hangö Badhus som förstördes under andra världskriget. Det enda bakgrundsmaterial som fanns att tillgå för att skapa den virtuella byggnaden var två fotografier och en planritning.

Hangöbaserade startup-företaget Harha XR är bland de första i världen att presentera en turistapplikation som använder förstärkt verklighet för att levandegöra historien. Turister får utforska byggnader som inte längre existerar och höra historiska personer berätta anekdoter.

Augustiförmiddagen är varm och havet ligger stilla i badhusparken vid Casino i Hangö. Hangö visar sig från sin bästa sida, i den verkliga världen. Denna idyll bildar fonden till den förstärkta verkligheten som utspelar sig på mobilskärmen i min hand. Mobilen tar oss på en tidsresa till slutet av 1800-talet, och framför oss kan vi se Hangö Badhus, en ståtlig byggnad som förstördes under andra världskriget. Vi går runt byggnaden, zoomar in på pelarna på verandan, tittar oss runt och njuter av snickarglädjen.

Många associerar förstärkt verklighet (augmented reality, AR) med spel. Spelare går runt i en riktig miljö och fångar färggranna figurer som bara existerar virtuellt, på skärmen framför dem. Principen i Hangö är den samma, men här spelar vi inte utan upplever flydda tider och ser byggnader och träffar människor som inte längre existerar.

Musikpaviljongen. Till varje sevärdhet i den nya turistappen hör en inläst berättelse och bilder. För att kunna uppleva den förstärkta verkligheten måste man vara inom ett tiotal meter från platsen, men historierna och bilderna är tillgängliga var som helst och när som helst.

Forum är med då startup-företaget Harha XR lanserar sin app Harha Invisible i Hangö i augusti. Turistapplikationen är den allra första i sitt slag i Finland och hör till pionjärerna även globalt. Enkelt uttryckt handlar det om att gamla historier möter ny teknik. Bakom appen finns ett mångprofessionellt team med Hangö som gemensam nämnare. Frontfigurerna för Harha XR som utvecklat appen är Ilkka Rautio som är innehållsansvarig och Jacob Roos som är vd.

Vi som deltar i den virtuella tidsresan låter oss uppslukas av innehållet i appen. Stannar upp och lyssnar på hur baderskan Edla berättar om de populäraste behandlingarna på badanrättningen i slutet av 1800-talet. Hon beskriver hur gästerna får elektriska bad, skelettduschar och tallkottsbad, och hur det serveras arsenikvatten och radioaktivt vatten på flaska.

Badhuset och baderskan känns väldigt påtagliga, men ändå så förgängliga. Vi är där, men ändå inte. Och det är just exakt där, i inlevelsen, som tjusningen ligger i den nya appen. Blicken är fäst på mobilen, och vi står med ena foten i historien medan den andra foten väjer för att inte trampa i fågelbajs på gräsmattan. Letar efter bättre bildvinklar för att föreviga badhuset. Jag lyfter blicken från mobilskärmen och hajar uppriktigt till över att badhuset försvunnit – det finns ju inte där på riktigt. Slås av hur lätt det är att leva sig in i den förstärkta verkligheten och mentalt förflytta sig till svunna tider och förintade byggnader. Förstärkt verklighet är per definition ett visuellt lager ovanpå det man ser i den verkliga världen, men känns som något mycket större.

Virtuell turistguide. Harha Invisible innehåller tio sevärdheter i Hangö, fler är på kommande nästa sommar. Företaget Harha XR har planer på att utvidga och lansera innehåll även för Helsingfors, Stockholm och London.

Pokemon Go för vuxna. Appen Harha Invisible kan beskrivas som en motsvarighet till det populära spelet Pokemon Go, men för vuxna. I stället för att gå runt och jaga Pokemonfigurer går man runt och bongar historiska personligheter och byggnader – och lär sig en hel del om Hangös historia på vägen.

”Syftet har från början varit att levandegöra historien, och att presentera historiska fakta på ett alldeles nytt sätt med hjälp av förstärkt verklighet. I stället för att enbart låta besökare läsa om historiska händelser eller titta på saker i vitrinerna på ett museum vill vi låta människor uppleva historien själva”, säger Ilkka Rautio.

”Vi var förvånade över hur lite det har gjorts uttryckligen för vuxna med tanke på vad som är möjligt med dagens spelmotorer. Dessutom vill vi uppmuntra folk att röra på sig för att upptäcka ett område. Vad vi känner till är vi de första som lanserat en turistapplikation som använder sig av förstärkt verklighet”, säger Jacob Roos.

Nytt möter gammalt. Operasångaren Helge Lindberg hör till de personer man kan ta en selfie med om man använder den nya turistappen i Hangö.

Att den första orten i appen är just Hangö hänger ihop med att idén föddes där, närmare bestämt på en sandlådekant.

”Vi har barn i samma ålder och träffades i lekparken där vi hade gått om tid att måla upp storslagna planer. Dessutom har Hangö en mycket intressant historia, och staden ligger nära våra hjärtan”, säger Rautio som själv bor i Hangö.

Heidi Furu text

Läs hela artikeln i papperstidningen.