Från Pedersöre till Sydkorea

För när och fjärran. ”Vi levererar våra lantbruksmaskiner till 25 länder över hela världen men siktar mot att antalet är 45 om fem år”, konstaterar Pedersöreföretaget Elhos vd Sigge Forsman. I bakgrunden inplastare på väg till Sydkorea som är ett av företagets största enskilda marknadsområden.

När Elho säljer gräsbearbetningsmaskiner för två miljoner euro till Sydkorea i år är det ingen slump.

Sydkorea är numera en av de största enskilda exportmarknaderna för Elhos jordbruks-
maskiner, främst då inplastare. Bolagets vd Stig-Göran ”Sigge” Forsman berättar att bakgrunden till framgången i Asien är just ett sådant sammanträffande som lyfter upp en helt oväntad sak till något stort.
Bakgrunden är världens största jordbruksmaskinmässa, Agritechnica, som till exempel 2013 samlade 450 000 besökare från alla världens hörn.
”Det var för ungefär 12 år sedan som en grupp sydkoreaner råkade se våra maskiner på mässan. På plats hade vi då en väldigt aktiv produktutvecklingschef som kunde argumentera för produkterna. Som resultat är vi i dag en stor försäljare av inplastare i landet”, säger Forsman.
I Sydkorea handlar det främst om rishalm, som kan bli upp till tre meter hög. Därför ställs det andra krav på maskinerna än då det gäller europeiskt gräs.
”Man plastar in väldigt mycket där och det är en nisch som vi är speciellt framgångsrika i.”
Elho har ett mycket nära samarbete med importören i Sydkorea som man samarbetar med kring olika produktutvecklingsprojekt.
”Nu skördar vi frukterna av ett långvarigt samarbete där tyngdpunkten har varit att utveckla maskinerna för den sydkoreanska marknaden och dess speciella förhållanden.”

Affärer är människor. Fast lantbruksmaskiner kanske inte känns inte så upphetsande, går det inte att undvika att smittas av den entusiasm som Forsman utstrålar. Företaget har nyligen bytt ut sin gamla laserskärningslinje i fabriken.
Han motiverar nyinvesteringen med att bolagets produkter innehåller otaliga metallkomponenter som bör kunna tillverkas flexibelt. Till saken hör att linjen levererades av grannen LKI Käldman på 50 meters avstånd.

Många patent. Inplastarna har genomgått en evolution under årens lopp och de mest avancerade är i dag helautomatiska. Företaget är ytterst noga med att följa all varumärkeslagstiftning på olika marknader och äger själv rätt så många patent.

Många patent. Inplastarna har genomgått en evolution under årens lopp och de mest avancerade är i dag helautomatiska. Företaget är ytterst noga med att följa all varumärkeslagstiftning på olika marknader och äger själv rätt så många patent.

”Vi valde att förnya laserlinjen för att ännu smidigare kunna anpassa produktionen efter behov och efterfrågan. Vår konkurrenskraft och flexibilitet skulle lida om vi anlitade underleverantörer för våra
komponenter.”
Elhos främsta rivaler är stora tillverkare som lever på att producera långa serier. Därför bryr de sig inte om nischprodukter för en begränsad marknad.
”Vår nisch är att vara väldigt flexibla och till och med erbjuda kundspecifika förändringar i enskilda produkter. Vi sköter all försäljning via egna importörer för vi säljer inte bara maskiner, utan också service, teknisk support och reservdelar med snabb leverans.”
Forsman betonar att affärsverksamhet enligt hans filosofi är lika med människor.
”Finns inte förtroendet löper inte affärerna fast produkterna är hur fina som helst. Vi verkar globalt men jobbar lokalt.”

Kontinuerlig expansion. Elho satsar målmedvetet på att expandera på nya marknader därför att antalet bönder minskar i världen.

Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!

Bo Ingves text & bild

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*