Han handplockar guldkorn

Lindfors John_webb

”Tänk om jag kunde sälja en tändsticksask till varenda kines. Det har alltid varit varje kapitalists dröm. Nu kan man göra precis det!”

John Lindfors har rötterna i Esbo och Hanken bor i Hong Kong. Han reser jorden runt 182 dagar om året i jakt på digitala guldkorn, och är inte i Finland av nostalgiska skäl.

”Mina barn vägrar kommunicera med mig på andra sätt än genom Snapchat”, säger John.

För 18 månader sedan var mobilappen ingenting. Nu har tjänsten 60 miljoner användare. Det illustrerar webbens möjligheter och risker: nyckfulla kunder och heta trender som svalnar lika snabbt som de blomstrar.

”Folk spenderar alltmer tid online, på sina smarttelefoner och paddor. Så fort vi sätter oss i bussen eller hemma framför TV:n kollar vi på flera skärmar. Branschen är hit-driven, det gäller att se trenderna och reagera.”

Då John utexaminerades mitt i depressionen år 1993 var det tunnsått med jobb i Finland så han skickade sin CV till investmentbanken Goldman Sachs.

Det var startskottet på en 17 år lång karriär i London och New York. I slutet av 1990-talet kastades John rakt in i den växande teknobubblan, som investeringsrådgivare i den första generationens webbföretag.

”Jag återvände till London som 28-åring med 18 månaders erfarenhet av teknologibranschen, och betraktades som veteran.”

År 2007 mötte han Yuri Milner från ryska investeringsjätten Digital Sky Technologies, specialiserad på webbsektorn. John bytte skepp år 2010, precis efter att han nått drömpositionen som partner på Goldman Sachs.

”Jag ville istället bygga en investeringsverksamhet med kompisar inom en bransch som jag följt i tolv år. Online växer i rasande takt, vi vill investera i kraftiga trender.”

Ingen ny teknobubbla är på gång, tror John. År 1999-2000 saknades fungerande affärsmodeller, substans och fundament inom IT – i motsats till idag.

DST är ett team på sex investeringsproffs som konstant reser jorden runt och vaskar fram digitala stjärnlöften.

”Vi hittar globala ledare, de bästa grundarna till de bästa företagen med stora idéer och ambitioner.”

DST investerar uteslutande i så kallade late stage-företag. Icke-noterade bolag med försäljning, intäkter och ofta lönsamhet, värderade till minst 1 miljard euro.

”En central filosofi är att välja bolag som leds av sin grundare, de är i regel bäst.”

Exemplen är många: Microsoft, Oracle, Intel, Sun Microsystems, Google, Facebook…

På fem år har DST träffat hundratals företag och investerat i 3 miljarder euro i 15 utvalda, däribland Facebook och Twitter. Alla har med internet att göra: e-handel, mobila tjänster, socialmedia och marknadsföring.

Webbföretag som Groupon och Zynga har uppvisat farsliknande börsnoteringar, med tokfluktuerande kurser.

”Värdet ligger i förväntningarna, i framtida kassaflöden. Det får en enorm utslagskraft på priserna. Investerares sentiment ändras. En dag tvivlar man, nästa är man övertygad. Traditionell industri har svårt att växa, och folk vill betala premium för webbranschen. Det driver aktiekurserna till höga nivåer.”

DST köper en andel på 5-10 procent i bolag som de hjälper i tillväxtfasen. Man har satsat 45 procent av pengarna i Asien, främst Kina, följt av USA med 40 procent och Västeuropa med 15 procent.

”Vi gillar företag som rubbar vertikala etablerade strukturer. Airbnb ger större flexibilitet och lägre priser för övernattning. Varför betala 200 dollar för en hotellnatt?”

Tjänster som Spotify har ändrat våra sätt att konsumera tjänster och produkter.

John blickar ut över Kägelviken i hemstaden Esbo. Somrarna tillbringar han i den finska skärgården. Sju kilometer österut, vid Gräsviken, knyter unga entreprenörer kontakter med stenrika placerare vid Slush.

”För fem år sedan var London, Berlin och Stockholm de enda europeiska teknologiklustren. Nu har Helsingfors kommit upp i denna grupp. Det behövs klara framgångar som föder expertis, erfarenhet, nätverk och rollmodeller. Det stöder nästa våg av företag, utvecklar ekosystemet.”

Idag finns 2,5 miljarder människor på webben, och siffran kan fördubblas på några år. Överraskande nog ligger länder som Vietnam, Pakistan och Nigeria i topp tio, följt av Tyskland på plats 11, som enda EU-land.

Via webben kan man göra en enorm affär med en marknadsandel på 2 procent. Ett företag med 19 anställda kan få 60 miljoner användare på 12 månader. Ifall varje användare betalar 1 euro per år, så ger det skyhöga intäkter på kort tid.

”Det finns ingen gräns för hur snabbt webbtjänster kan växa. Detsamma kommer att ske i u-länder, då miljarder människor kommer online för första gången. Vi ser bara början.”

John är övertygad om att 20 företag från Norden och EU kommer att nå hundratals miljoner användare inom 10-15 år. Samtidigt som folk SMS:ar allt mindre använder de dussintals appar varje dag.

Villkoret är att de erbjuder något annorlunda åt brukaren, en unik användarkänsla. Och framför allt att de överlever hit-fasen.

Torsten Fagerholm Text och bild