Han har näsa för IT-guldkorn

Långsiktiga placeringar. Christoffer Häggblom är tävlingsmänniska och riskkapitalist ut i fingerspetsarna.

Christoffer Häggblom, 33, har hunnit jobba som entreprenör och investerare i 18 år. Han har ett budskap åt unga, hungriga startupföretag som flockas vid företagsmässor som Slush i hopp om pengar:

”Mitt råd åt deltagarna är: fokusera inte så mycket på att gå på Slush! Satsa istället tiden och pengarna på att utveckla en prototyp av en produkt eller tjänst, hitta betalande kunder så snabbt som möjligt, få feedback av dem, utveckla produkten.”

Samtidigt stöder han helhjärtat Slush, som han anser vara ett ”otroligt bra evenemang, som attraherar investeringar till Finland och där bolag får visa upp sig.”

Vasabördige Häggblom är delägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures, som satsar på webb, IT, mjukvaror och e-handel, men undviker företag i tidiga faser. Med framgångsrika case som Verkkokauppa.com och Nebula i bakfickan menar Häggblom att unga företagare gör ett typiskt misstag då de spanar efter externa pengar i ett tidigt skede.

”Att söka investerare tar mycket tid. Bolag i tidiga faser blir inte bättre av att ta in pengar, ibland blir de tvärtom sämre. Man bör försöka nå så långt man kan själv, utan extern finansiering.”

Rite Ventures är ett privatägt riskkapitalbolag, som investerar i gränslandet av nystartade och mognare företag.

”Vi investerar våra egna pengar, så vi gör vi vad vi vill, utan tidsgräns för exit.”

Idag bor Häggblom i Stockholm och jobbar ”80-plus timmar i veckan” för att vaska fram guldkorn bland nordiska internetentreprenörer och -bolag.

Han menar att unga företagare kan få hjälp och bollplank av andra entreprenörer och branschkollegor, men att det ingalunda är ett självändamål att snabbt håva in miljoninvesteringar. Istället bör man först lära sig att flyta själv. Senare, då man är mogen att expandera, kan man söka extern finansiell hjälp för att dra upp takten.

Det bästa rådet åt unga entreprenörer lyder: ”bootstrappa”, kör tajt och lär dig tjäna pengar tidigt.

”Med betalande kunder får man fram nyckeltal som konverteringsgrad, lifetime value, och vad kunden betalar. Då man visat att det fungerar kan man skala upp med hjälp av externa pengar. Med en fungerande modell och ekvation kan man övertyga en investerare som kan hjälpa till att försnabba tillväxten.”

Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!

Torsten Fagerholm text
Bo Ingves bild

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*