Ingenjörslandet med resonabel lönenivå

Finland, EU:s tidigare mönsterelev, numera Europas sjuke man, har mycket att lära av Tjeckiens starkt export- och ingenjörsdrivna industritradition.

Väster om Finland ligger ett centraleuropeiskt land som har EU:s högsta tillväxt och där huvudstadens invånare har avsevärt högre köpkraft än helsingforsarna.

”Löneläget, köpkraften och den välutbildade arbetskraften gör att Tjeckien erbjuder stora möjligheter för finländska entreprenörer”, fastslår Markku Immonen, vd för färgföretaget Dejmark Group.

Invid Moldaus strand ligger Slavia, ett klassiskt café av centraleuropeiskt snitt. Här träffar vi en solig söndagsmorgon den finländske färgentreprenören.

”Vi trivs väldigt bra i Prag”, förklarar Immonen som 2008 flyttade till den tjeckiska huvudstaden med fru och fyra barn, varav två idag bor i England.

Priskänsliga. Tjeckerna gillar kvalitet, men försöker man sälja ’för dyrt’ så försvinner man efter en tid, vet Markku Immonen vid Tikkurila-spinoffbolaget Dejmark.

Priskänsliga. Tjeckerna gillar kvalitet, men försöker man sälja ’för dyrt’ så försvinner man efter en tid, vet Markku Immonen vid Tikkurila-spinoffbolaget Dejmark.

Kvalitetsmedveten. ”Allt du kan sälja till en tysk kan du också sälja till en tjeck” och det tar bara omkring två år för företag att etablera sig, säger Matti Lilja, Finpros man i Prag.

Kvalitetsmedveten. ”Allt du kan sälja till en tysk kan du också sälja till en tjeck” och det tar bara omkring två år för företag att etablera sig, säger Matti Lilja, Finpros man i Prag.

Efter ingenjörsexamen i Otnäs 1987 började han på färgföretaget Tikkurila och kom under ett par decennier att jobba med allt från produktutveckling till strategisk planering på koncernnivå.

”Kunderna fanns i hela världen och på 1990-talet började jag resa intensivt, först i Västeuropa, sedan i USA samt Asien och mot slutet även i Öst- och Centraleuropa. Att lära känna så många olika kulturer och varje dag tänja på gränsen för den egna förmågan har varit en fin upplevelse”.

Spinoff. År 2011, då Immonen redan jobbat tre år i Prag för Tikkurilas Deco International, kom chansen att bli sin egen.

”Tikkurila avyttrade genom en management buyout sina fyra försäljningsbolag i Ungern, Tjeckien, Slovakien och Rumänien. Jag och några kollegor var snabba att nappa på anbudet”.

År 2012 såg så Dejmark Group, där Markku Immonen är huvudägare, dagens ljus. Huvudkontoret ligger i Prag, man är runt 90 anställda och har försäljningsställen i Ungern, Tjeckien, Slovakien och Rumänien.

”Hälften av försäljningen är måleriprodukter till industrin och andra halvan går till återförsäljare. I fjol omsatte vi runt 14 miljoner euro och tillväxtpotentialen ser vi i alla fall främst här i Tjeckien”, förklarar Immonen.

Mönsterlev. Med drygt 10 miljoner invånare och beläget mitt i Centraleuropa är Tjeckien något av en mönsterelev i EU-klassen. Från att 1993 ha legat på 60 procent av EU:s genomsnittliga BNP hade man 2014 klättrat till 84 procent.

I fjol var BNP-tillväxten högst i EU, hela 4,7 procent, och landets centralbank förutspår runt 3 procent även i år samt nästa år.

När pragbor stämmer träff sker det ofta ”pod ocasem”, vilket betyder ”under svansen” och kan jämföras med Stockmanns klocka i Helsingfors.

Fast här handlar det om en staty av tjeckernas skyddshelgon, den helige Václav, ridandes till häst med tillhörande svans.

”Till Tjeckiens fördelar hör en lång industritradition, hög utbildning och då inte minst många duktiga ingenjörer. Man har en resonabel lönenivå samt ett fördelaktig geografiskt läge”, fastslår Matti Lilja, Finpros man i Prag sedan 2012 som Forum träffar på den centralt belägna Václavplatsen.

Exportdriven. Tjeckiens ryggrad är industrin som står för närmare 50 procent av BNP, även om man nu kan skönja en skiftning i riktning mot IT och kunskapsintensiv verksamhet. Hela 80 procent av landets BNP kommer från export.

”Det finns ett tiotal finländska storföretag i Tjeckien. Bland annat har Tieto runt
2 000 anställda på sin enhet för mjukvaruutveckling i Ostrava i östra Tjeckien”, berättar Lilja och tillägger:

”Vad gäller övriga runt 90-talet finländska företag handlar det mest om business to business. Därtill säljer Fiskars, Fazer och Koskenkorva samt Finlandia vodka bra här”.

Läs hela artikeln i papperstidningen på pekplatta eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!

Sören Viktorsson text

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*