Alf Rehn

Ledarskap och AI

Även om vi ofta talar om AI som något som tar över de enkla jobben, saker som att fylla i formulär eller sortera data, så ter det sig faktiskt som så att den riktigt stora revolutionen kommer att vara… Läs mer!

Innovationsteater. ”Vi säger saker som vi hört innovativa människor säga. Vi imiterar och kopierar, för då känns det åtminstone som att vi gör något.”

Det kan knappast ha undgått någon som inte varit i koma de senaste åren att storföretag fått någon slags startup-feber. Vart och vartannat företag talar om att bygga en entreprenöriell anda, och större bolag tävlar om vem som är… Läs mer!

Innovationsambition

Danmark, som håller på att bli mitt nya hemland, är spännande på många sätt. Danskarna har en avslappnad attityd till många saker, inkluderande uttal och alkoholpolitik, och ses allmänt som en rätt lugn kultur där man inte stressar i… Läs mer!

Myten om Den Stora Ledaren

Oberoende om vi söker våra exempel från ledarskapsböcker, från underhållningens värld, eller från berättelser i tidningar (såsom denna!), så är att bli en ledare ofta synonymt med att söka ideal att emulera. Inte för att vi skulle sakna idéer… Läs mer!

Cosmo management

Det är ett stridsrop som hörts mången gång, och som blir allt mer inhärdigt: “Vi måste ha praktisk kunskap om företag, inte abstrakt teoretiserande!” Stridsropet hörs från såväl styrelserum som från längst ner på golvet, från studerande och den… Läs mer!

Att kunna produkt

Det finns många saker vi beskylls för i Finland. Vi kan inte sälja, inte föra oss i möblerade rum, inte ta risker, inte tänka kreativt, och så vidare. Sant att sägandes så undrar man ibland när man läser den… Läs mer!

Digitaliseringens kranka blekhet

Precis hemkommen från en kodarkonferens i Budapest, dit jag åkt för att ge en keynote om vår brist på innovationsambition, bläddrar jag i min mail och hittar ännu ett nyhetsbrev som andlöst berättar för mig om hur digitalisering är… Läs mer!

Att leda är att misslyckas en smula

Böcker om ledarskap tenderar att vara manualer i att lyckas, eller åtminstone försöker de hårt. Vi kunde till och med säga att ledarskapsforskningen, i alla fall i bredare termer, primärt är en bransch där man försöker sälja framgång. I… Läs mer!