Kvinnan som tog arabvärlden med storm

Trivs bra i Dubai. Som chef för IBM:s rese- och transportdivision (travel & transportation) i Mellanöstern och Afrika måste Tarja Ruuska vara anträffbar i princip hela tiden.

Tarja Ruuska har lyckats med något som få vita finländska kvinnor gjort: att öppna IBM:s marknad i Gulfen, vinna förtroende och respekt hos de lokala och få audiens hos själva shejken i Saudiarabien.

Ruuska skickades till IBM i Dubai för att öppna marknaden i Mellanöstern inom sitt expertisområde; rese- och transportbranschen. Sju år, många stora miljardaffärer och erövrade marknadsandelar senare kan man lugnt konstatera att hon lyckades.

”Många här undrade nog i början hur de skickat en sådan ’flicka’ hit. Jag respekterar förtroendet och chansen att få utveckla en så unik marknad. Jag har väl nog bevisat att den här finska flickan kan göra det som verkade omöjligt”, säger Ruuska ackompanjerat av sitt smittande skratt.

Kulturell hänsyn. Vi träffas på frukost i Dubai på The Walk, ett av de populära lyxiga caféerna med havsutsikt nere vid stranden JBR (Jumeirah Beach Residence), de västerländska turisternas favoritområde. Ännu är det inte olidligt hett så vi väljer ett bord på den fräscha terrassen. Som överallt i Dubai är klientelet brokigt, likaså förbipasserande som promenerar, joggar eller sparkcyklar.

”Jag trivs mycket bra i Dubai! Det är en trevlig miljö att jobba i som kvinna. Folk här är väldigt artiga och har ett mycket gott uppförande, något som ibland verkar glömmas bort i Finland.”

Ingen som träffat Tarja Ruuska glömmer henne i första taget. En liten och vältränad blond kvinna med det gladaste och mest smittsamma leendet, och med kulturellt utvecklade känslospröten som få. Alltid fullt fokuserad, säger de rätta sakerna från hjärtat och får personerna omkring sig att känna sig uppskattade. Men under ytan är hon en stenhård businesskvinna med ett kontaktnät, bildligt talat, värt att döda för.

”Jag började ju helt på riktigt ’från sanden’ då jag kom hit. Det är väldigt tufft att skapa affärskontakter här. Jag firade mina tio första nya kontakter och vid femtio var det redan läge för champagne. Jag är enormt tacksam för mina år inom Finnair och nätverket det gav mig.”

Från noll. År 2009 var IBM inte alls känt på marknaden inom rese- och transportbranschen och det var Ruuskas uppgift att öppna och utveckla alltihop från grunden.

”Det är väldigt fint att IBM valde en finländsk kvinna för den uppgiften. Att tänka annorlunda hör till IBM:s företagsanda. Min roll är inte att föra hårda förhandlingar utan att förstå marknaden, inse vad kunderna behöver och plocka fram det som passar denna marknad.”

Tidigare var företagen i Gulfen inte vana att köpa service eftersom man ordnade allt själv, in-house. Det ändrade Ruuska på.

Hon gick igenom alla stora flygfält i Förenade Arabemiraten, lyckades få kontrakt med de största flygbolagen och öppnade dörren till betydande konsultjobb i Saudi­arabien. Här kommer anekdoten om Ruuskas osannolika och korta audiens hos shejken i Saudi­arabien in. Tack vare en kombination av teamkonstellation och stundens ingivelse lyckades något som var näst intill omöjligt. ”Ingen av oss har kommit honom så nära tidigare”, konstaterade Ruuskas chef i Dubai. Som en bra ledare bör göra förklarar Ruuska att det handlade om gott teamwork.

”Det är väldigt viktigt med ’gut feeling’, magkänsla. Sättet att jobba är helt annorlunda här i Mellanöstern. Det är alltid ’high level’, takten är hög och då det börjar hända, händer det snabbt. Man måste vara flexibel och beredd på att allt kan ske. Fastän veckan först verkar tom på måndag så har du plötsligt jätteviktiga möten bokade varje dag.”

Respekt. Kulturskillnaderna är stora. Man måste förstå att man är i ett muslimskt land och respektera kulturen och religionen. Den västerlänning som förmår tänka och se saker på ett nytt sätt kan avancera långt. Wasta, det arabiska begreppet för kontakter, är viktigt. Men en förändring har skett de senaste tio åren: Dubai har blivit väldigt västerländskt.

”I början var det enklare att öppna dörrar som västerländsk kvinna. Emirataraberna är väldigt artiga. De var också nyfikna på mig som europeisk kvinna. Men det har inte hänt på länge! Eller så har jag blivit blind för det”, säger Ruuska med ett skratt.

Som businesskvinna i Mellanöstern är det viktigt att kunna läsa situationen, vad som är lämpligt.

”Som kvinna måste du veta när du ska dra dig tillbaka, till exempel om lokala män från gulfregionen utanför Förenade Arabemiraten är närvarande. Andra gånger kan det vara bättre om en kvinna talar i stället för en man under ett affärsmöte.”

Fundera på vem som är i starkaste position. En nordeuropeisk kvinna är högt i rang.

”Vad gäller klädsel så får inga knän synas i Abu Dhabi.”

Daniela Andersson text & foto

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!