Marknadsföring med känsla

En blogg kan vara en privat dagbok, ett sätt att hålla kontakt med vännerna, en plats att utveckla sin kreativitet. Kan bloggen vara ett effektivt marknadsföringsverktyg? Vi har talat med två bloggare som öppnat nätbutik.

Våren 2011 var Evelina Knipström flitigt uppkopplad på nätet, uppdaterade sin blogg flera gånger om dagen, berättade om skräckromanen hon skriver på, sina studier, lade upp bilder på brunch med kompisarna, skrev om att handskas med stress och antydde att hon hade ett stort projekt på gång. Ett hemligt projekt. Bloggen fylldes av nyfikna kommentarer, vad gör du Evelina?

Den 29 juli 2011 öppnade Knipström tillsammans med sambon Wiktor Wilson nätbutiken We Style som säljer smycken och väskor. Det har inte blivit ett heltidsjobb för det unga paret än, men de är nöjda med starten de fått.

”De två första veckorna hade vi mycket beställningar, det var ett slags momentum. Men sedan har jag varit tvungen att aktivt marknadsföra företaget”, berättar Knipström som är 24 år.

Evelina Knipström har flera bekanta som startat nätbutik, det är så enkelt att göra. Nätbutiken kräver sina investeringar, men det handlar om en struntsumma jämfört med att öppna butik på Mannerheimvägen.

”I början vill man gärna att marknadsföringen ska vara så billig som möjligt, men ändå ge kunder. Jag har varit förvånad över att vi klarat oss så bra”, säger hon.

Knipström poserar på sin personliga blogg med de smycken hon säljer, men We Style har också en företagsblogg där några gästbloggare tipsar om hur man kan använda smycken. Företagets Facebooksida och Twitterkonto uppdateras flitigt, och We Style har satsat på bloggsamarbeten. Bloggare som lägger upp We Styles annons på sin blogg får en privat rabattkod.

Att leva på sin livsstil

Aja Lund började blogga 2007 när familjen flyttade ett gammalt timrat hus till Purmo som ligger 20 kilometer från Jakobstad. Bloggen var ett sätt att dokumentera flytten. Under tiden bodde Aja och Christian Lund med sina fyra pojkar tillfälligt i en gammal butikslokal inne i kyrkbyn.

”Huset hade ett färdigt skyltfönster och dörr mot gatan, så vi tänkte att man kanske kan göra något av det”, berättar Aja Lund.

Aja och Christian Lund.

Sagt och gjort, det blev en butik i butiken. Företaget Lundagård form & interiör som säljer gamla möbler och inredningsdetaljer föddes 2008, och året därpå var det dags för nätbutik. I dag heter Aja Lunds privata blogg också Lundagård, och går i samma stil som nätbutiken och företagets webbplats.

”Jag insåg att företagandet går in i vårt privatliv. Jag hade från början en klar tanke och funderade långsiktigt på hur jag ville skapa en helhet och bygga upp ett varumärke. Vi tar den atmosfären vi har i butiken ut på nätet”, berättar Lund.

Kräver uthållighet

Eva Ossianson som forskar i varumärkesbyggande och nya medier på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet berättar att de flesta bloggarna är av dagbokskaraktär, och de är inte alltid så långlivade.

”Bekymret med bloggar är att man måste underhålla dem och orka uppdatera flitigt.”

Aja Lund ser bloggen Lundagård som en naturlig del av sin vardag.

”Jag gör en massa saker samtidigt. När jag fotar produkter till webbshopen tar jag samtidigt en bild till bloggen – som kanske kommer på bloggen månader senare”.

Målet är att hålla en jämn takt. Aja Lund lägger upp ett inlägg med ett par tre dagars mellanrum så att läsarna vet hur ofta de ska titta in. Hon tycker man måste ge något extra för att få en publik, bjuda på sin livsstil och personlighet.

”Då man bloggar får man tillbaka folk som känns väldigt engagerade. Många skapar en relation till oss, de kommer till butiken och berättar att de följer med bloggen. Man handlar säkert hellre av någon man känner än av en obekant”, tror Aja Lund.

Forskare Eva Ossianson håller med om att bloggarens personlighet måste synas för att en blogg ska kunna fungera.

”Allting bygger på en personlighet, det kan inte vara firma X som står bakom inläggen.”

Ossianson har märkt att många traditionella företag har svårt med den nya öppenheten i sociala medier. Kommunikationen är enkel och tydlig, mindre formell, vilket kan leda till svårigheter om den som skriver ska representera ett företag.

Evelina Knipström har bloggat om stress, om att alltid ha mycket på gång och att gå hos psykolog. Jag frågar henne om hon funderat på vilket intryck det ger.

”Nä, mamma har funderat mera”, skrattar Knipström.

”Mamma tycker att jag ska fundera innan jag skriver sådant. Men jag har varit så trött på att det är tabu att man går till en psykolog och att man mår dåligt, jag är trött på att man ska må bra hela tiden. Jag ser det som ett sätt att visa att man kan vara framåt och energisk och lyckas med saker, fastän man går hos en psykolog.”

Förtroendet får inte brytas

Som bloggare och företagare är det lockande att fylla bloggen med reklam. Att hitta en balans mellan det personliga, det lättsamma och marknadsföring är viktigt för att kunna bygga upp ett förtroende. Evelina Knipström tror att en personlig blogg ger läsarna en känsla av att de känner bloggaren.

”Det är att bygga upp ett förtroende med läsarna. Därför tycker jag att reklam på bloggar är bra. Om en bloggare som jag har förtroende för rekommenderar någonting, då tror jag att det är bra. Men det gäller förstås för bloggaren att inte bryta det förtroendet genom att rekommendera något dåligt”, säger Knipström.

Aja Lund vill inte ha så mycket reklam på sin blogg, den måste till största delen bestå av annat. Hon vill att bloggen ska vara som en liten tidning och satsar på vackra bilder och skön stämning.

”Jag väljer medvetet bort det som är väldigt fult. Just nu är vår tomt som en industriplats, det visar jag inte på bloggen. Ljuger man? Blir mänskor besvikna? Man skapar en sån idyll, allt är så perfekt. Jag har valt att vara mera allmän, religion och politik lämnar jag bort, ändå är vi personliga”, säger Aja Lund.

Måste vara generös

Forskare Eva Ossianson ser inte bloggar som någon patentlösning, andra sociala medier är på uppsegling. Men att man inte kan ignorera sociala medier i marknadsföringen är klart.

”Man måste inse att det finns en kraft i mänskors vilja att kommunicera med varandra, du måste veta om det finns intressesammanslutningar för dina produkter. Du vill att kunderna ska känna sig delaktiga i ditt företag – för ett det ska lyckas måste du vara generös och ge information.”

Helena von Alfthan, text

>> LÄS MER:  Hitta rätt i bloggdjungeln

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*