Mer Slush behövs

Nicholas Anderson är oberoende rådgivare och konsult inom finans, infrastruktur och klimatförändring.

Jag har hört många sabla ner Slush – mässan för uppstartsföretag – när de i själva verket borde sabla ner politikerna, Finlands näringsliv EK och fackförbunden. De flesta idéer på Slush kommer aldrig att få luft under vingarna, antingen för att koncepten stinker, eller för att ingen är intresserad; och många unga saknar helt enkelt säljkunnande. Men det är inte poängen.

Varför är det viktigt att samla 15 000 personer, allt från Helsingfors till Beijing, i ett stort rum med öronbedövande högtalare, pulserande laserljus och teaterrök under två dagar? Jo: för att 10 000 av dem försöker skaffa finansiering för sin business. Därför är Slush viktigt.

Tilltaget skapar jobb, och gör det utan att skattebetalarna väntas punga ut. I novembermörkret deltog också runt 500 finansiärer som letade efter investeringsmöjligheter. Resten var där för att rapportera om startup-företag och referera anförandena, för att serva med måltider, och för att sälja, organisera, observera och städa upp efter megaeventet. Vad jag gillade med Slush var att där var många svenskar och tyskar på plats för att hitta investerare och investeringsobjekt.

Slush genererar jobb och föder nya idéer och företag. Och det är viktigt, för vi skattebetalare lägger ut för mycket pengar på folk som inte har jobb.

Gargantuiskt. Vet du hur mycket av din lön som går till att finansiera arbetslöshet? Har du nyligen läst eller hört någonting om ämnet i medier eller från politiker? På nätet hittar du arbetslöshetssiffror, men väldigt lite info om de faktiska kostnaderna för skattebetalarna. Summan är så gigantisk att alarmklockorna borde ringa för att ordna ett dussin Slush varje år – ett per månad!

Du lyfter lön varje månad. Staten tar runt 15 procent av den som skatter för försvaret och polisen, för upprätthållandet av ministerier, för riksdagen, ministrarna och deras politiska medarbetare och så vidare. Kommunen tar 20 procent i skatter för hälsovård, utbildning och lokal infrastruktur med mera.

Du betalar 5 procent för pensions- och socialskyddsförsäkringen. Din arbetsgivare betalar ytterligare 25 procent för pensioner och socialskydd, men ovanpå din lön.

Ett faktum som få inser är att mer än 7 procent av din bruttolön går direkt till arbetslöshetsunderstöd, eller – ännu mer tillspetsat – mer än 21 procent av dina skatter; en avsevärd andel.

Inget tal om saken. Dessa arbetslöshetsbidrag är enorma och borde skäras ner, men det står inte på agendan hos storföretag, EK eller facket.

Storföretagen representerade av EK är bra på att skapa arbetslöshet, och fackförbunden bryr sig bara om dem som fortfarande har anställning. Det vore naivt att tro att de tre största politiska partierna verkligen vill minska arbetslösheten – de är alltför beroende av finansiering från EK och facken.

Slush handlar främst om att unga kommer fram med nya affärsidéer. Visst: många av dem har svaga eller orealistiska idéer. Jag är inte förtjust i internetspel, men å andra sidan kan dessa ta in pengar och skapa en del lysande företag som sedan graviterar mot andra och bättre verksamheter.

Jag är ingen beundrare av Zalando eller H&M, men de är stora framgångsrika globala företag, som inspirerar nyttiga bolag som www.sayduck.com och www.primesmith.com, som båda var lyskraftigt med på Slush.

Jag är ingen beundrare av Uber, den stora amerikanska taxidominanten, men de har inspirerat www.blablacar.com, ett franskt bolag vars vd stod för en bländande presentation på Slush om hur man tar språnget från nationellt till internationellt företag.

Från periferi till rampljus. Det är tydligt att Finland borde samarbeta betydligt närmare med nordiska grannar och andra nordliga europeiska vänner som Tyskland, då det gäller business och förvaltning.

Jag har jobbat i sex länder i över 45 år och vet att Finland alltför ofta ses som ett litet land i världens utkant. Det är framgångsrika initiativ som Slush (inte Guggenheim) som räknas.

Både unga och äldre borde upprätthålla vår goda arbetsetik, och se till att varje möjlighet att skapa eget jobb fungerar. Jobb innebär att sälja härhemma och utomlands, med avstamp i vår nordiska grund och våra nordiska vänner. Jo: en gång i månaden blir kanske för mycket Slush, men bara en gång om året är för lite!