Nu väntar den globala marknaden

Utan innovationsarbete blir företaget inte långlivat, säger Gold & Greens grundare Maija Itkonen. Foto: Gold & Greens/Petri Lyytikäinen

Maija Itkonen, Gold & Greens grundare, tvivlar inte på att företagets baljhavreprodukt blir en internationell storsäljare. ”För det talar många argument, som näringsinnehållet och naturligheten”, säger hon. 

Baljhavreprodukten Nyhtökaura är sannolikt ett av de mest uppmärksammade livsmedlen i Finland under de senaste åren. Upphovskvinnan Maija Itkonen är designer till utbildningen och har tidigare erfarenhet av entreprenörskap. Idén till det nya livsmedlet föddes 2014 i ett flygplan när Itkonen läste en artikel i New York Times med rubriken ”Fake meats are finally tasting like chicken.”

”Jag läste artikeln om och om igen och funderade över varför man talar om ”fuskkött” och varför det ska smaka kyckling. Då väcktes tanken på att utveckla en produkt av högklassiga nordiska råvaror som inte är ”fake”, utan någonting som är bra och som folk kan lita på.”

Efter hemkomsten tog hon kontakt med en gammal bekant, havreforskaren Reetta Kivelä, som då jobbade på ett livsmedelsföretag. Kivelä lovade fundera på Itkonens idé. Till teamet kopplades ytterligare en person, den kinesiska baljväxtforskaren Zhong-qing Jiang som var bosatt i Finland sedan ett tiotal år tillbaka.

Ett intensivt tankearbete satte i gång och ett halvt år senare hade trion nått en punkt där man visste vad man ville göra. Ett nytt livsmedel hade sett dagens ljus.

Enkla ingredienser. Till innehållet är Nyhtökaura en ganska enkel produkt med bara fem ingredienser: havre, bondböna, gula ärter, kallpressad rapsolja och salt. Inga tillsatsämnen, transfetter eller kemikalier, men en proteinhalt i klass med kött.

När utvecklingsarbetet framskridit tillräckligt långt skickade teamet ut ett beta-test för provsmakning. Utgångspunkten var att man hade skapat en produkt som möjligen kan slå i genom i London eller Berlin, men knappast i Finland med sin (som man felaktigt antog) konservativa matsmak.

Men mottagandet blev överväldigande.

”Handeln trodde att vårt beta-test var en färdig produkt och efterfrågan blev enorm. Alla ville ha den. En del trodde att vi avsiktligt begränsade utbudet, men vi hade ju inte ens någon produktionsanläggning.”

Egen fabrik i Träskända. Eftersom tillverkningsprocessen är så speciell gick det inte att lägga ut produktionen till någon underleverantör. Därför började man i början av 2016 bygga en egen fabrik i Träskända och några månader senare startade produktionen. Samma år kom Paulig in som majoritetsägare, vilket gav stöd och ekonomiska muskler.

”Allt gick väldigt snabbt.”

Patrik Harald text

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*