Nya Volvo XC90 fyller stora skor

Nya Volvo XC90. Fast många kvinnor indikerar att de inte bryr sig om bilar, log förbipasserande flickor oväntat glatt då man gled fram i den här bilen.

För ett år sedan provsatt Forum nya Volvo XC90. Nu har den stora men lätthanterliga och relativt snåla bilen provkörts och befunnen tung.

Volvo XC90 är en avgörande bil för märkets framtid i USA där Volvo Personvagnar stadigt tappat marknadsandelar sedan föregångarens popularitet började dala och produktionen slutligen upphörde i fjol. Den är viktig också på den asiatiska marknaden där bilens storlek är en viktig statusmätare.

Tack vare pengar från de kinesiska ägarna har Volvo kunnat satsa ordentligt, åtta miljarder euro, på ett genomgripande utvecklingsprogram.

Grunden för den nya bilen är en helt ny bottenplatta som kommer att användas också i andra kommande modeller.

Även motorerna är helt nyutvecklade och byggda i Volvos egna motorfabrik i Skövde, där man efter en lång era av legotillverkning för Ford numera tillverkar endast Volvo-motorer. Noterbart är att Volvo i framtiden endast använder fyrcylindriga motorer i sina bilar.

Lättkörd. Att XC90 är en bil i representationsklassen står klart också för den oinvigde. Med en höjd på nästan 180 cm, en bredd på drygt två meter och en längd på knappa fem meter är det en imponerande uppenbarelse som utstrålar borgerskapets diskreta charm.

Intrycket förstärks när man stiger upp i bilen, startar motorn och mullrar iväg. Motorn är på endast två liter men har två turbon, en effekt på 225 hk och ett maximalt vridmoment på 470 Nm. I praktiken räcker det till för att obehindrat driva fram den över 2,1 ton tunga bilen.

Bilen drog cirka 7,5 liter/100 km under provkörningen som mest innehöll landsvägskörning men även stadskörning, motorvägar och en hel del korta körningar. Med försiktigare körning kunde man säkert komma ner under 7 liter vilket inte är dåligt för en bil på över två ton och rivig motor.

Trots tyngden är köregenskaperna som i en vanlig personbil. Bromsarna är riktigt effektiva och på landsvägen känns bilen stabil i styrningen och bryr sig inte om hjulspår i vägen.

Stiligt. Instrumentpanelen domineras av enhetlig grå plast med inslag av ljus kolfiber. Knapparna lyser med sin frånvaro, i stället är det den stora pekskärmen.

Men på smala och kurviga vägar märks bredden och höjden – det kan på sina håll kännas lite trångt på vägen och g-krafterna gör sig påminda passagerarna.

Bilen är oväntat behändig att köra i stadstrafik och vid backning filmar bilen hela området runt sig vilket gör det lätt att backa in i trängre parkeringsrutor med precision. Det här 360-graderssystemet finns å andra sidan också i bilar som betingar ungefär en fjärdedel av Volvons pris, som Nissan Pulsar.

En riktig myggfångare. XC90 är en riktig mördarbil då det gäller olika flygfän. Det stod klart efter en resa till Österbotten – fronten och vindrutan var fullbelamrade med insekter som mött en ond, bråd död.

Då det gäller människor är bilen betydligt mera civiliserad, det ser alla elektroniska säkerhetssystem till.

Bilen stannar automatiskt för såväl andra bilar, cyklister som fotgängare då det är fara å färde, också i mörker. Den adaptiva farthållaren följer oförtröttligt med trafikrytmen och bilens kameror läser av hastighetsbegränsningar och körfältsmarkeringar så att bilen hålls innanför markeringarna om den svajar till utan att blinkern är kopplad.

Det är ju i och för sig inga direkt nya egenskaper i en bil, men det som är helt nytt är att bilen kan förhindra olyckor också om man svänger ut framför en bil som kommer snett emot en. Totalt sett är bilen en av de mest säkra produkterna som rullar på landsvägarna.

Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!

Bo Ingves text

Karl Vilhjálmsson bild