Optimera din LinkedIn profil för att få fler jobberbjudanden

Optimera din profil på Linkedin för att få fler jobberbjudanden.
Det här inlägget handlar inte direkt om sökmotoroptimering på Google, det här handlar om att sökmotoroptimera dig själv i en mycket enklare sökmotor. Du vet säkert att det finns en sökmotor på Linkedin också, där man kan leta upp människor som du vill veta mer om. Kanske du till och med själv har använt dig av den? I detta blogginlägg skall vi ta upp hur du kan optimera din egen LinkedIn profil för att du skall bli den som hittas högst upp i resultaten när någon söker efter ett yrke.

Hur fungerar LinkedIn sök?

LinkedIn sökmotorn är mycket simpel, den är inte alls sofistikerad som till exempel Google (Hur fungerar Google?). Söker man på någonting på LinkedIn, så visar den helt enkelt de profiler som passar bäst in på ens sökning. Och med “passar bäst” menas vem som har använt ordet man söker efter flest gånger på sin profil. En sökning på “projektijohtaja” ger detta resultat innan vi gjort någonting:

linkedin optimointi - projektihohtaja sökning

Optimera din profil så att just den dyker upp högst när någon söker på ditt yrke

Som du säkert nu förstod så är det ganska enkelt att optimera sin LinkedIn profil för att dyka upp för nästan vilka sökningar som helst. Det bästa är att ingen har tänkt på detta ännu på finska, och ännu bättre är att alla finska ord böjs en massa med ändelser, men människor söker på ord i grundformen. Så för att dyka upp först i LinkedIn sök på ditt yrke så räcker det troligen med att skriva in ditt yrke två-tre gånger någonstans i texten på din profil, i grundform. I vårt exempel skriver vi in “projektijohtaja” två gånger i profilen, så här:

optimized linkedin profile projektijohtaja

Sedan gör vi en ny sökning:

projektijohtaja sökning efter optimeringen

Som ni ser nu så är profilen högst upp för sökningar på “projektijohtaja”. Denna profil kommer nu att få besök från rekryterare som letar genom Linkedin efter just “projektijohtaja”, och verkar profilen lockande över lag så kommer han också att få en hel del arbetserbjudanden. Det gäller bara att du har nämnt ordet åtminstone en gång mera än den som är först i resultaten innan du gjort några ändringar.

Extremfall och över-optimering

Detta fungerar bra på finska och svenska så länge inte alltför många vet om det. Kommer någon på det, och satsar på samma ord som du, så kanske det inte går i längden att försöka hålla sin förstaplats. Det finns risk då att din profil börjar se oprofessionell ut, med en massa upprepningar av sökordet överallt. Då kan det vara lika bra att nöja sig med andra- eller tredjeplatsen. Vill du se ett extremfall så skall du söka på “SEO” och kolla in de profiler som dyker upp högt. De har nämnt ordet tusentals gånger på sin profil, och gränsen till vad som kan se professionellt ut har överskridits för länge sedan.

Nu är det din tur! Testa gärna att sätta in ditt yrke några gånger på din profil, och även några andra ord som du tror att rekryterare kan tänkas söka efter. Vänta en liten stund och gör en LinkedIn sökning och kolla att du är först. Fungerar det? Kommentera gärna och berätta hur det gick!

Det här inlägget finns också på finska på Operaria-bloggen.

Hälsningar Jonathan (Twitter) (LinkedIn) (Google +).

Dela:

2 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*