Radhusracer

I Volkswagen Sportsvan kör man ungarna till hobbyer och raggar inte brudar.

Nykomlingen Volkswagen Golf Sportsvan är så tillmötesgående åt alla håll, att den inte väcker några stora känslor.

Reglagen sitter där de ska, bilen rullar snällt iväg  när man trampar på gasen och turbomotorn på 150 hk ger bilen ett gott drag – åtminstone så länge man har automaten i det sportigare S-läget. Då växlar DSG-automaten betydligt snabbare och varvar upp mera.

Dessutom parerar bilen gropar och andra ojämnheter i vägen bra, är lätt att ratta och därtill verkligt rymlig. Enda problemet är att den känns anonym ut i fingerspetsarna.

Att den provkörda versionen sen är utrustad som en verklig lyxbil gör att ekvationen på något sätt känns fel.

Men när bilen närmar sig ett radhusområde, ni vet, där glada barnaskrik ekar runt gårdarna, är det som om den skulle spetsa öronen och bereda sig på en glad hemkomst.

Urtyp. Då vi talar om ett fordon som är urtypen för familjebil känns en prislapp på 48 000 euro ganska häftig. Förklaringen är att den provkörda bilen har en mängd extra utrustning som kanske den prismedvetne familjefadern inte skulle kruxa för.

Egentligen börjar priserna från modesta 22 000 euro och med automat från 28 000 euro. Priset låter genast rimligare och man ser kanske på bilen en gång till med andra ögon. För som familjebil är Sportsvan ypperlig. Bilen fick vid pressläggningsdags dessutom fulla fem stjärnor i krocktestet Euro NCAP.

Men för den som kommit över familjebildningsstadiet finns det nog andra modeller, även inom Volkswagenfamiljen som känns attraktivare.

Don efter person, kan man väl säga.

Bo Ingves text och bild