Slipad profil ger fler klick

Mobals grundare Alexander Silén och Jakob Wikström har båda Hanken-bakgrund.”Även om man brinner för sitt jobb är det viktigt att ha balans i livet”, säger de.

Mobals grundare Alexander Silén och Jakob Wikström har båda Hanken-bakgrund. ”Även om man brinner för sitt jobb är det viktigt att ha balans i livet”, säger de. 

Den som gör en Google-sökning på till exempel affärer, restauranger eller andra företag, möts numera ofta av en kort faktaruta om företaget och en karta som visar var det finns. Funktionen som heter Google My Business har blivit ett viktigt skyltfönster mot konsumenterna, särskilt för företag med en lokal kundkrets.

”För många sådana företag har Google My Business-profilen blivit viktigare än den egna webbplatsen”, säger Alexander Silén, som tillsammans med Jakob Wikström grundat företaget Mobal, vars verksamhet går ut på att bygga upp och upprätthålla olika företags GMB-profiler.

Enligt Wikström och Silén är det viktigt att företag optimerar sina profiler och håller dem lockande och uppdaterade. På det sättet kommer företaget högre upp bland sökresultaten, vilket är ett kostnadseffektivt sätt att skilja sig ur mängden i lokal konkurrens.

Relevant information i profilen är till exempel företagets adress, telefonnummer och öppettider. I profilen finns också chans för kunderna att ge respons, verbalt och/eller i form av stjärnor.

Den här responsen sköter Mobal för sina kundföretags räkning, och går vid behov in och svarar. Enligt Silén kan också negativ kundrespons vändas till någonting positivt om man bara besvara den på rätt sätt.

Kartan används allt mer. I profilrutan finns också möjlighet till information om erbjudanden, avvikande öppettider eller – som i dessa tider – hur man hanterar coronahotet.

”Foton är också viktiga.”

Företag med en bra profil kommer också upp i karttjänsten Google Maps när kunden gör en branschsökning, till exempel på ”restauranger”. Då syns närbelägna restauranger tillsammans med informationen i företagsprofilen.

”Konsumenten ser vad som finns i närheten, jämför och väljer.”

Enligt Silén och Wikström är ökad kartanvändning en klar trend, som givetvis hänger samman med ökad smartmobilanvändning över huvud taget.

En annan trend är att allt fler interaktioner kan göras direkt i GMB-profilen, så att man redan i den kan läsa en restaurangmeny, boka bord eller hotellrum. Samma sak är i princip möjlig också när det gäller bokning av bilservice, läkare, frisör och så vidare – saker man tidigare kunde göra enbart via företagets egen webbplats.

”För en användare är det onödigt att behöva gå ett extra steg för att sköta sitt ärende.”

Patrik Harald text och bild

Läs hela artikeln i papperstidningen.