Snusförnuftet som glömdes

Svenskt snus i kollision med EU-reglerna har varit en ständig het fråga sedan medlemskapet i unionen 1995, då Sverige som enda medlemsland fick undantag att sälja snus inom de egna gränserna.

Exporten till andra medlemsländer hindras av att EU anser att snus är hälsovådligt. Tillverkarna påvisar dock att flertalet snusare avstår från betydligt farligare rökning.

Det snabbt expanderande företaget Gotlandssnus i det nedlagda sockerbruket i Roma mitt på ön anser sig nu hotat av ett nytt EU-direktiv. Senast våren 2016 avses det träda i kraft och förbjuder enligt liggande svenska lagförslag information om de mest framgångsrika produkterna, smaksatt snus.

Däremot tillåts tillverkning och försäljning, bara snustillverkarna inte informerar ens om smaksättningen på den våta, finmalda tobaken.

”Orimligt.” Vd och grundare Henrik Jakobsson anser att det nya direktivet är absurt: ”Vi måste hålla hemligt att vårt storsäljande melonsnus är smaksatt med just melon. Det ska inte heller vara tillåtet att på annat sätt kommunicera smaken melon, till exempel genom en bild på en melon på snusdosan.”

Det smaksatta snuset utgör cirka 75 procent av företagets försäljning som väntas uppgå till drygt 3 miljoner euro i år med 28 anställda. En planerad investering på cirka 5 miljoner euro, mestadels för smaksatt snus, hotas nu om det nya EU-direktivet om informations- och reklamförbud blir infört i svensk lagstiftning.

Sverige är för övrigt det enda land inom EU där snus får säljas, ett undantag som motiverades med just hälsoskäl vid förhandlingarna om medlemskap. Därför har de svenska tillverkarna fått söka sig främst till Norge, USA och Asien med sin export.

Enkel match. Börsnoterade Swedish Match hade förra året 70 procent av den svenska och 60 procent av den norska marknaden på totalt 345 miljoner snusdosor.

Marknadsandelen i USA beräknas till cirka 10 procent. Försäljning har inletts i Ryssland, Israel och Kanada och några asiatiska länder i samarbete med Philip Morris. Detta samarbete minskas dock kraftigt efter en uppgörelse i somras.

Företaget var under namnet Svenska Tändsticks AB ledande tändstickstillverkare på 1930-talet med två tredjedelar av världsmarknaden under ledning av en av världens mest kända finansmän Ivar Kreuger (som hittades skjuten 1932).

Fortfarande tillverkas och säljs förutom snus också tändstickor samt cigarrer, dock såldes tillverkningen av cigaretter 1999 till österrikiska Austria Tabak.

Småländska Skruf med produktion i Sävsjö hade förra året 15 procent av den svenska och 40 procent av den norska marknaden. Förutom varumärket Skruf säljs också Knox och Smålands. Bolaget startade 2002 och köptes upp 2005 av världens fjärde största tobaksföretag Imperial Tobacco. Övriga på svenska snusmarknaden är BAT (British American Tobacco) och Japan Tobacco.

Danska V2 i Silkeborg får inte sälja snus inom det egna landet men exporterar smärre kvantiteter till Sverige. Företaget med ny fabrik från 2011 som byggdes ut förra året är mest känt för sin tuggtobak Thunder.

Förbjuden frukt. Enligt finländska tullen får inresande ha högst 30 dosor snus à 50 gram för eget personligt bruk, dock inte som gåva.

Ungefär 20 procent av svenska vuxna män och 2 procent av kvinnorna beräknas snusa, antalet kvinnor ökar dock mycket snabbt.

”För bara tio år sedan väckte det uppmärksamhet när kvinnor tog en [portion] snus, men idag är det accepterat på ett helt annat sätt”, säger Henrik Jakobsson. En bidragande orsak till att snusförsäljningen totalt ökade med 5 procent kan vara förbudet att röka på kontor och andra arbetslokaler.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*