Sommar i London

Nuno Mendes är kock på splitternya Chiltern Firehouse

London är en av de restaurangstäder som fortsätter att utvecklas och växa i snabb takt från månad till månad. Besöker man staden två gånger per år hinner man knappt med i utvecklingen.

Om du hör till dem som fortfarande ser snett på brittisk mat är det bara att ge upp – Londons, och även resten av de brittiska öarnas, utbud av mat och dryck slår det mesta i europeisk väg.

Det finns knappast en typ av restaurang som inte går att finna i London. Det intressanta är att även det typiska brittiska köket nu kör fram som en ångvält som tankas med gamla traditioner, fina råvaror och duktiga kockar.

Vill man fånga en bit av den gamla brittiska överklasstraditionen hittar man den på stadens äldsta hotell: Brown’s Hotel på Albemarle Street i Mayfair, ett stenkast från Piccadilly Circus.

Hotellet är svårt att slå vad gäller stil, service och det viktigaste: läge. Prislappen är visserligen inte facil. Men även andra än hotellgäster kan slinka in på en drink i den stämningsfulla cocktailbaren, avnjuta en furstlig afternoon tea eller äta lunch eller middag på HIX Mayfair Restaurant, vars meny grundar sig på de bästa brittiska råvarorna, bland annat lamm, krabba, kallrökt lax och vilt.

Rummen är stilrena och moderna och inbäddad i tjocka duntäcken kan man läsa om hotellets forna stamgäster såsom Winston Churchill, drottning Victoria och Alexander Graham Bell.

Signaturcocktail. Brown’s Hotel.

Det glädjande med Londons restauranger är att en minnesvärd matupplevelse inte behöver kosta mer än 10 pund. Ett bra exempel är nya Barnyard, som är toppkocken Ollie Dabbous andra restaurang. Trots den fina adressen i Fitzrovia norr om Soho påminner inredningen med solblekta plankbord och väggar av korrugerad plåt helt som namnet utlovar om en lada.

En hemgjord inbakad korv (£6) serverad med currypicklade grönsaker samt perfekta chicken wings (£5) är enkla rätter som tillretts med toppkockens precision.

De perfekta grönsaksrätterna för £3,50 är ett kap, bland annat späd nykål kryddad med klöverblom eller halstrad broccoli med vinägrett.

Grunden till Londons mångfald som matstad är de etniska köken. Hetast på den fronten är just nu den peruanska maten. Bland de kändare och modernare tolkningarna av det peruanska köket finns Lima i Soho och Andina i Shoreditch.

Andinas krögares första restaurang heter Ceviche och ligger på krogtäta Frith Street i Soho.

Här sitter man helst vid den långa baren med en skummande Pisco sour-cocktail och några portioner av kökets oerhört fräscha ceviche (kostar cirka £8), det vill säga peruansk limemarinerad fisk och skaldjur.

Klassikern Don Ceviche med havsabborre, chili och rödlök är ett säkert kort och majskakan med färskost och avokado får inte heller missas.

Längre in i restaurangen finns en trivsam matsal och på menyn finns också några grillade spett för dem som föredrar kött, till exempel med kyckling, oxhjärta och gris.

Ceviche passar fint både till lunch och till middag, speciellt som en lite snabbare sådan före eller efter en teater- eller konsertkväll.

Sydamerikanskt. Peruanska restaurangen Ceviche ligger i hjärtat av Soho.

I London finns en klar nisch bland restauranger för de rika och kända. Orsaken kan variera gällande vilka restauranger som får denna lyckospark.

Men klart är att vissa krögare försöker skräddarsy sina krogar just för en exklusiv kundgrupp.

Ett praktexempel på detta är splitternya Chiltern Firehouse i Marylebone.

Inrymd i en gammal brandstation i viktoriansk stil har amerikansk-ungerska kändishotellägaren André Balazs satsat storkovan på detta lilla stentempel med hotell, bistro, cocktailbar och ingärdad uteservering för att stoppa insynen för paparazzifotografer.

Restaurangen går i bistrostil och leds av toppkocken Nuno Mendes och i den trivsamma salen sitter man gärna länge.

Menyn har influenser av bistromat och kryddas av Nuno Mendes sydeuropeiska inslag, bland annat en tagliolini med krabba, en kryddig tartarbiff och rejäla grillade köttstycken. En skön sommarmiddag avslutar man gärna med att sitta på uteserveringen.

Kenneth Nars text

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*