Thaimout i Phuket

Streetfood. I Thailand lönar det sig att äta enkelt, också på gatan.

På Thailands största ö Phuket vid landets sydvästkust finns det mesta man kan önska. Den 48 kilometer långa ön bjuder på stora och små stränder, naturreservat och turistfällor, djungel och berg samt hotell och restauranger i alla kategorier – från tio euros härbärgen för ryggsäcksresenärer till familjehotell och lyxiga spahotell. Denna mångfald är också orsaken till att Phuket blivit ett favoritresmål både för nordbor och andra thailandsresenärer. Ön omges av Andamansjön, som är en del av Indiska Oceanen, som i sin tur har många fina dagsutflyktsmål, till exempel Phi Phi- och Similanöarna. 

Alternativ till Samsonite-turism. Om Phuket inte är bekant och råkar klinga lite för turistiskt och billigt är orsaken, precis som på spanska solkusten, i grekiska övärlden och på Kanarieöarna, att vissa av öns orter är inriktade på förmånlig charterturism.

Fördelen med Phuket är att alternativen är nästan oändliga då hela ön kantas av kilometerlånga vikar som alla gömmer en sandstrand med sin egen karaktär. Bland stränderna ligger de kändaste på västkusten: öns nöjescentrum Patong Beach, och strax söderut Karon och Kata Beach.

Men för den som föredrar att inte leva i vimlet av restauranger, barer och nattklubbar finns mycket att upptäcka. Norr om Kamala Beach börjar det bli glesare med hotell och högst upp på Phukets nordvästra kust ligger Mai Khao, som bjuder på en 10 kilometer lång sandstrand som utgör ett skyddat naturreservat med endast en handfull högklassiga strandhotell. 

Het krabba. På Kindee restaurant är paradnumret krabbcurry.

Ät bokstavligen ute. Ett av de bästa hotellen i Mai Khao är Anantara, med två separata hotell bredvid varandra. I Thailand lönar det sig att äta ute, på stranden, på gatan och på enkla restauranger. För en riktigt god thailändsk måltid på norra Phuket är Kindee Restaurant ett bra val – restaurangen ligger som en stor bambukoja vid en lummig flod. Här vill man smaka på det mesta på menyn; allt från thailändska curryn och som tam-papayasallad till pinfärska krabbor som plockas från en liten bassäng och tillreds i en stark, svart pepparsås. 

Drömstrand. En strand söder om Mai Khao följer den långgrunda viken Nai Yang. Här finns nybyggda Phuket Marriott Resort and Spa med en egen strand framför sig. Det långgrunda vattnet är barnvänligt, men då tidvattnet kommer in, speciellt på våren och hösten, bjuds det på mäktiga surfvågor. Hotellet är bland de bästa i Phuket, med två restauranger, ett påkostat spa och en simbassäng som sträcker sig över 200 meter runt hotellet.

På 10 minuters promenadavstånd ligger byn Nai Yang med butiker, restauranger och båtuthyrning. Ett vinnande koncept är att hyra en long-tail boat med chaufför för en billig slant till en öde strand eller snorkling vid ett korallrev – det finns fina stränder på bara 10 minuters avstånd. Vill man hitta sin egen drömstrand är det bästa redskapet Google maps satellitfunktion – zooma in den närmaste kustremsan och leta efter vita, avskilda stränder utan bilväg.  

Kolonial mix. Huvudsyftet med en thailandssemester brukar vara sol, sand och vatten. Men för en kulturdos är det värt att besöka öns huvudstad Old Phuket Town. Här har turismen inte tagit överhand utan kommersen fortsätter som förr längs de täckta trottoarerna och i de gamla kinesisk-portugisiska husen i kolonialstil.

Stadens välfärd blomstrade upp på 1800-talet då tenngruvorna i Phuket lockade handelsmän och gruventreprenörer från när och fjärran. Då uppstod också Phukets blandsamhällen med hinduer, muslimer, kineser, thailändare och portugiser.

Bland Phukets rikliga utbud av street food ska man inte missa en nystekt thai roti, en slags plätt med bananfyllning. Bland restaurangerna är Raya Thai Cuisine ett säkert val: restaurangen ligger i två plan i ett litet stadspalats från sekelskiftet och här lönar det sig att beställa in signaturrätterna från Phuket: kinesiska Hokkien mee-nudlar med bläckfisk, mörkokt Moo Hong-fläsk i en mörk, söt sås och gul krabbcurry med kalla khanom jeen-nudlar. 

Kenneth Nars text