Tredje gången gillt för smarta glasögon?

Stilfaktor. Norths smarta glasögon, som kallas för Focals, projicerar ett hologram som reflekteras i glasögonens högra lins. Till skillnad från övriga smarta glasögon ser de varken nördiga eller astronautlika ut, vilket kan vara ett trumfkort då det gäller att övertyga stilmedvetna konsumenter.

Smarta glasögon som utvecklats med utseende och användarvänlighet i första tanke kan bli nästa teknikpryl som privatkunder tar till sig.

Intel presenterade i fjol en ny typ av smarta glasögon. I stället för Google Glass fula och överdrivet nördiga båge med en liten skärm framför ögat hade chipsjätten utvecklat en teknik som via laser kunde projicera en bild direkt till näthinnan. Men trots att tekniken väckte stora förhoppningar lade Intel bara några månader senare ned projektet. I stället köpte det relativt nystartade företaget North i höstas Intels patent, och vid teknikmässan CES i Las Vegas presenterade företaget sina egna, närbesläktade glasögon till mestadels positiva reaktioner.

Norths produkt, som kallas för Focals, projicerar ett hologram som reflekteras i glasögonens högra lins. Medan Intels ursprung­liga uppfinning projicerade en rödfärgad skärm erbjuder Norths bild full färg. Recensionerna i tekniska medier har varit över­väldigande positiva: liksom för Intels proto­typ gäller många kommentarer faktumet att produkten liknar vanliga glasögon. Focals saknar alltså Glass utskjutande arm och är långt ifrån de än mer astronautliknande VR- och AR-produkter från andra tillverkare. Tidskriften Wired frågade i höstas om Norths brillor är de smarta glasögon som konsumenter slutligen vill använda.

Glasshole. Googles smarta glasögon blev ingen hit, och de tidiga användarna betraktades närmast som ett åtlöje av sin omgivning. Nu gör bolaget North, med patent köpta av Intel, ett lovande försök där man lägger stor vikt vid design och utseende.

Designdrivet. Kommentarerna står i kontrast till de negativa mediereaktionerna som utmynnade i Googles flopp med Glass för några år sedan. De såldes först som en konsumentprodukt, men deras design, samt inkorporerandet av en kamera som ständigt kunde spela in vad användaren såg gjorde de tidiga användarna till åtlöjen. ”Glassholes” kalla­des de i folkmun.

Norths vd och en av dess grundare Stephen Lake förklarar att designteamet startade med traditionella glasögon och sen arbetade på att se vilken typ av teknik som kunde läggas till. Han menar att den strategin skiljer sig från konkurrenternas, som däremot utgått från (förmodat) önskvärd teknik och försökt samla alltsammans i en apparat som kunde bäras på näsan. Intel hade också prisats för en minimalistisk strategi som gjorde att vikten av dess prototyp kunde reduceras till 50 gram.

Lake understryker att de glasögon som nu visats bygger på Norths eget utvecklings­arbete. I kommande produkter utlovar bolaget flera moderiktiga modeller. Senare produkter kan också enligt observatörer inkludera en del av Intels arbete. De tillgångar som North nu köpt från chipsjätten inkluderar 230 patent och applikationer. Det gör att North sitter på totalt över 650 patent. Lake hävdar att Intel arbetat på allt från ny teknik till gränssnitt och användarens sätt att kommunicera med glasögonen. Intel har varit en stor investerare i North, som startades under namnet Thalmic Labs. Företagets vd beskriver nu Intel som en partner.

Men samtidigt understryker han Norths egna utvecklingsarbete och beskriver köpet av Intels tillgångar som en ”defensiv” manöver, en garanti mot risken att företagen kunde bli indragna i en dyrbar patentstrid.

Leif Bergström  text

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*