Usel journalistik (30) Mediechefer slingrar sig

I ett av de bästa radioprogrammen, ”Medierna” lördagar efter elvanyheterna, besannades det gamla talesättet att experter är som sämst när de i känsliga frågor behandlar sin egen verksamhet. Därför följer de flesta advokater regeln att inte uppträda som försvarsadvokat när de själva är åtalade.
Idag skildrade programmet kvällstidningarnas inblandning och nära relation, ”strategiskt partnerskap”, med spelbolag. Men ansvarige på Aftonbladet vägrade ställa upp om inte också en representant för Expressen skulle delta.
Kommentar: Jag har i flera årtionden intervjuat chefer för andra kommersiella företag, men aldrig råkat ut för eller hört talas om att en chef i blåsväder på SAS krävt att Norwegian samtidigt skulle vara med, eller Tele2 måste ha med Telia, eller….
Senare i programmet vägrade SvT:s VD Hanna Stjärne att svara på reporterns fråga om hur många miljoner public service-bolaget tjänar på sitt nära samarbete med Melodifestivalen trots att SvT tre år i rad blivit uppmanad av Granskningsnämnden att öppna sig.
Normalt brukar VD i börsbolag svara på frågan hur mycket en stororder ger i intäkter eller åtminstone omfattningen i volym, t ex antal lastbilar till Irak eller stridsflygplan till Sydafrika.
Intressant att höra landets högsta mediechefer uppträda som vilka egensinniga maktmuffar som helst. Om inte annat så kan det försvåra för deras egna reportrar när de kräver besked av andra direktörer.
(Programmet sänds i repris söndagar kl 18)

I ett av de bästa radioprogrammen, ”Medierna” lördagar efter elvanyheterna, besannades det gamla talesättet att experter är som sämst när de i känsliga frågor behandlar sin egen verksamhet. Därför följer de flesta advokater regeln att inte uppträda som försvarsadvokat när de själva är åtalade.

Idag skildrade programmet kvällstidningarnas inblandning och nära relation, ”strategiskt partnerskap”, med spelbolag. Men ansvarige på Aftonbladet vägrade ställa upp om inte också en representant för Expressen skulle delta.

Kommentar: Jag har i flera årtionden intervjuat chefer för andra kommersiella företag, men aldrig råkat ut för eller hört talas om att en chef i blåsväder på SAS krävt att Norwegian samtidigt skulle vara med, eller Tele2 måste ha med Telia, eller….

Senare i programmet vägrade SvT:s VD Hanna Stjärne att svara på reporterns fråga om hur många miljoner public service-bolaget tjänar på sitt nära samarbete med Melodifestivalen trots att SvT tre år i rad blivit uppmanad av Granskningsnämnden att öppna sig.

Normalt brukar VD i börsbolag svara på frågan hur mycket en stororder ger i intäkter eller åtminstone omfattningen i volym, t ex antal lastbilar till Irak eller stridsflygplan till Sydafrika.

Intressant att höra landets högsta mediechefer uppträda som vilka egensinniga maktmuffar som helst. Om inte annat så kan det försvåra för deras egna reportrar när de kräver besked av andra direktörer.

(Programmet sänds i repris söndagar kl 18)