Vägrar följa strömmen

Helena Nordman-Knutson i Barösund
Helena Nordman-Knutson var bland de första som ringde i varningsklockorna när Nokia inte tog Iphone-hotet på allvar.
Men budskapet togs inte emot med förtjusning i alla kretsar.
I dag är hon övertygad om att den finska mobiljätten har en framtid – i en eller annan form.

Augustisolen värmer Barösunds branta klippor men i grunden är sensommarluften sval. 2012 går inte till historien som någon toppensommar.

”Vattnet hann aldrig bli riktigt varmt i år”, konstaterar Helena Nordman-Knutson, sommargäst i den sydfinländska skärgården.

Till vardags är hon telekom­analytiker på mäklarhuset Pareto-Öhman i Stockholm, men under semestern är det Barösund i Ingå som gäller för familjen.

”Det här stället är vår koppling till Finland. Det är här jag försöker ge litet av det finlandssvenska till barnen”, säger hon.

Det var hennes föräldrar som upptäckte Barösundstomten för 40 år sedan. Pappan är bergsrådet Kurt Nordman, tidigare vd för Helsingfors Telefon.

”Jag växte upp i en trygg familj där mamma Britten fokuserade på familjen och uppfostrade oss ungar och pappa fokuserade sig mest på sitt jobb”.

Att Helena skulle satsa på telekombranschen var inget hon planerade under studietiden.

”Valet stod mellan en diplomatbana eller att jobba inom marknadsföring”, säger Nordman-Knutson, som 1990 lämnade Helsingfors med en dubbelexamen: politices magister från Helsingfors universitet och ekonomie magister från Hanken.

Men det gick inte som planerat. Första anställningen blev hos den svenska telekomjätten Ericsson där hon jobbade med affärsintelligens. Några år senare handplockades hon till SEB och blev då den första analytikern som kom från teknologibranschen. De senaste tio åren har hon varit ansvarig för telekomanalysen hos norsk-svenska Pareto-Öhman i Stockholm.

Dynamisk bransch

Nordman-Knutson har inifrån följt omvälvningarna i telekombranschen, från första gsm-samtalet till mobilitetens närmast explosionsartade utveckling – och parallellt en motsvarande revolution inom internet.

”När jag kring 1995–1996 satte prognoser på internetanvändningen för Tele2 protesterade min chef mot de höga siffrorna. Men jag hade varit med om hur man tidigare gjort samma missbedömning när det gällde mobilens utbredning. Förändringarna har varit både snabbare och starkare än man förutsett. Vi tenderar underskatta tidsperspektivet och volymerna. Värdet av volymerna överskattas inte sällan.”

I Sverige har Nordman-Knutson länge varit flitigt anlitad telekomexpert i medierna. I Finland är det först på senare år journalisterna börjat ringa, då främst för att be henne kommentera Nokias problem. Nordman-Knutson var bland de första som slog larm när Nokia inte tog hotet från Apples Iphone på allvar. Någong gång 2009–2010 ställde hon frågan vad de riktigt sysslar med där i styrelserummet hos Nokia, vilket väckte en viss uppmärksamhet.

”Jag antar att de var förbannande på att jag hade satt igång medie­rumban, både i Finland och Sverige. Men jag hade bara sakligt ifrågasatt ett ledarskap som helt hade missat Apple.”

Nordman-Knutson säger sig ha reagerat mot Jorma Ollilas i alla sammanhang överslätande attityd, trots att krisen var ett faktum. Hon säger att inställningen hos bolagsledningen var att Nokias problem inte ska avhandlas i offentligheten, att medierna ska hållas utanför.

”I Sverige har man kanske gått till överdrift med att syna företagsledare, men här i Finland har det rått något slags självcensur.”

Den här självcensuren har enligt Nordman-Knutson inte enbart gällt medierna utan i viss mån också den finska analytikerkåren.

”Jag tror att finska analytiker har varit rädda för att bli portade från Nokias chefsrum.”

Nuförtiden, konstaterar hon, tycks pendeln har slagit över till den andra ytterligheten; det är väldigt populärt att kritisera bolaget, som om fördämningarna släppte i något skede. Vilket inte heller är bra.

”Det är mycket lättare att skälla på något som redan fallit, än att i frågasätta innan det sker.”

Missade Ericsson-kraschen

Att Nordman-Knutson hade rätt i sin varning till Nokia var på sätt och vis en revansch. I samband med it-bubblan missade hon, precis som resten av analytikerkåren, det förestående raset för Ericsson, vilket hon tog mycket hårt.

”Det var ett magplask, som att falla från skyn och sedan tvingas kravla sig upp. Före det var jag ung och kaxig och trodde att jag kunde allt, men Ericssons kris blev den stora lärdomen.

Episoden får henne att reflektera över enkelspårigheten i finansvärlden, att alla kör samma linje. Ena stunden ska man ha den ena aktien och alla följer det, andra stunden gäller något annat bolag och så följer alla efter.

”Före Ericsson-kraschen var jag ännu lite osäker och följde strömmen. Men efteråt har jag valt att vara kärringen mot strömmen om det behövs. Även om jag har en annan åsikt än alla andra så står jag för den.”

Nokia kommer igen

Vad gäller Nokia är hon i dag övertygad om att bolaget har en framtid – i en eller annan form.

”Allt går i teknologicykler, ett bolag går upp och så går det ner och kommer ut i någon annan form – men ingenting är beständigt, inte ens Apple. Vi ska inte tro att Iphone är den mobil som kommer att regera för all framtid.”

Och Apples börsvärde anser hon vara huvudlöst uppskruvat.

”Jag skulle aldrig köpa en aktie i det bolaget i dag därför att jag vet att det i något skede inte längre kommer att kunna hålla sig på toppen.”

Apple kommer senare i höst ut med sin nya mobil, Iphone 5. Om den inte skiljer sig tydligt från den gamla så finns det enligt Nordman-Knutson risk för att folk börjar tröttna.

Ett trumfkort har Apple trots allt gentemot konkurrenterna: flerskärmsstrategin.

”De har mobilen, datorplattan och laptopen. Nu gäller det för  konkurrenterna att också bredda sig i skärmutbudet. Man måste ha en tv som talar med telefonen som talar med plattan, och så vidare. Även om det finns samarbetsformer där olika gränssnitt ska kunna prata med varandra så är det inte helt och hållet så i praktiken.”

Enligt Nordman-Knutson beror Apples storhet i hög grad på att de lyckats skapa ett starkt varumärke.

”Här måste Nokia göra någonting. För fem år sedan var tekniken fortfarande det viktiga och då klarade sig Nokia bra, men i dag handlar allt om brand.”

(O)vilja att sälja

Enligt Nordman-Knutson är återförsäljarna en nyckelgrupp när det gäller Nokias fortsatta fram- eller motgång. Nokias problem är inte att mobilerna skulle vara dåliga, men ska man lyckas sälja ett nytt och mera okänt operativsystem som Windows Phone krävs aktivitet av försäljaren. Han eller hon måste först själv sätta sig in i systemet, vilket kanske kräver en chef som uppmanar dem att göra så.

”Att sälja en Iphone kräver ingen ansträngning, den går ut genom butiksdörren av sig själv.”

Vad gäller den nya mobiltillverkaren Jolla säger hon att det alltid finns plats för små nischspelare.

”Men det räcker inte med en mobil, man borde ha ett helt ekosystem med applikationer, ett koncept med alla de där olika skärmarna som kan prata med varandra. Då handlar det om väldigt stora investeringar. En enskild mobil blir ganska isolerad.”

Online-närvaro avgör

Sedan en tid följer Nordman-Knutson också retail-branschen med företag som klädjätten H&M. Också den branschen står inför en omvandlingsprocess.

”H&M har som mål en expansionstillväxt på 10–15 procent i antal butiker, men det är inom internetförsäljningen den verkliga ökningen kommer att ske. Förr ansåg man att bolag som H&M är helt oberoende av teknologi. Men det är nya tider nu. De bolag som kan hantera sociala medier och onlinehandel är de som klarar sig i framtiden. Tillväxten kommer inte av att du har femtielva butiker utan av att du har en jäkla bra onlineservice och -strategi.”

I samband med it-boomen var de flesta handelsanalytiker skeptiska till näthandel, men sedan dess har mycket hänt.

”Då var det voice som gällde och vi hade vare sig sociala medier, dagens uppkopplingsmöjligheter eller hela den här mobiliteten. I dag har man tillträde till nätbutikerna var­ifrån som helst.”

Helena Nordman-Knutson

Helena Nordman-Knutson.

Utmaning för operatörerna

Enligt Nordman-Knutson gäller det också för teleoperatörerna att anpassa sig till den nya världen och se över sina affärsmodeller.

”Det här med att ge obegränsade mängder mobildata gratis var inte helt rätt modell.”

I Sverige har Telia väckt uppmärksamhet genom att meddela att man vill begränsa gratis Skype-samtal. Nordman-Knutson har förståelse för planerna.

”Skype betalar inget för infrastrukturen, det är operatörerna som investerat stora pengar i den. Men Skype-trafiken belastar ju operatörernas nät så naturligtvis försöker de gå till motattack. Visst, konsumenterna är nöjda, men de privata telekombolagen är ju inga välgörenhetsorganisationer, de måste ha vinsttillväxt för att överleva. Internetkapaciteten hotar så småningom att ta slut och operatörerna står inför stora investeringar, samtidigt som intäkterna riskerar minska.”

Enligt Nordman-Knutson gäller det här att vara kreativ och tänka out of the box; gamla modeller måste skrotas och nytt tänkande måste in.

”Kreativt ledarskap blir allt viktigare, liksom förändringsförmåga och flexibilitet.”

Hon tycker att vd:ar ofta blir kvar på sina poster alltför länge.

”I en bransch som förändras snabbt är det viktigt att inse att man inte kan greppa allt. Släpp taget och ta in nytt blod utifrån, folk som ser dynamiken.”

Kunskapstörst

En av orsakerna till att Nordman-Knutson hållits så länge i branschen är att den varit så otroligt händelserik.

”Jag har kunnat utvecklas. Jag drivs av kunskap och av att få lära mig mera. Jag skulle inte kunna leva i en statisk miljö.”

Och om det blev dags för en ny karriär, vad skulle det kunna vara?

”… Politiken kanske, säger hon och skrattar gott.

“Nej. Men jag gillar att lite röra om och kolla vad som händer, och så får man ta det.”

Patrik Harald, text // Följ på Twitter: twitter.com/Patrik_Harald
Karl Vilhjálmsson, foto

 

PROFIL
Helena Nordman-Knutson
• Ålder: 45+
• Familj: maken Peo (finansdirektör på Tech Datas svenska enhet). Joel 17, Julia 14, hundarna Hill och Gizmo.
• Utbildning: pol.mag från Helsingfors universitet och ekon. mag från Hanken 1990.
• Karriär: Sedan tio år tillbaka ansvarig för telekomanalysen på Pareto-Öhman. Dessförinnan analytiker hos SEB och Orkla. Före det manager business intelligence på Ericsson.
• Fritidsintressen: naturen, simning, skidåkning. Film och litteratur.

>> LÄS MER: Helena Nordman-Knutson blir rådgivare på Springtime.

Dela:

1 comment

  • Thomas Romantschuk skriver:

    Bra juttu – klok kvinna. Helt enig om det där med att brandet är det avgörande. Det förutsätter dock att man håller processen kring brandet levande och aktiv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*