Nettiostoksien yleistyminen on yksi niistä syistä, miksi maksupalveluja ollaan kehitetty runsaasti viime vuosina. Yhä useampi tekee ostoksia verkossa, ja kuluttaja vaatii toimivan sekä kiinnostavan verkkosivuston lisäksi myös maksupalveluiden tarjoajilta vaihtoehtoisia maksutapoja sekä niiden käytön helppoutta.

Maksupalveluiden helppokäyttöisyys verkkomaksuissa on kehittynyt huomattavasti. Nykyisin maksaminen käy verkossa varsin helposti myös mobiililaitteella tai vaihtoehtoisesti maksukortin tietoja käyttäen. Mobiililaitteiden käytön yleistymisen seurauksena ihmisillä on myös verkkoyhteys mukana ja käytettävissä rajattomasti, joka lisää osaltaan myös verkko-ostosten määrää.

Maksupalveluiden käyttö eri tarkoituksissa

Maksupalveluita käytetään verkko-ostoksien lisäksi myös muissa sähköisissä sisällöissä, kuten erilaisissa jäsenmaksuissa tai kuukausimaksuissa. Myös esimerkiksi matkaliput, hotellivaraukset, lipunmyynti, sähköiset varauskalenterit sekä kurssi-ilmoittautumiset onnistuvat nykyään maksupalveluiden kautta.

Edellä mainittujen lisäksi yksi suosituimmista maksupalveluja käyttävistä verkkosivuista on nettikasinot, joissa arvostetaan nopeaa rahaliikennettä kumpaankin suuntaan. Maksuliikenteellisesti helpoimmat nettikasinot toimivat Pay N Play periaatteella, jolloin talletukset sekä kotiuttaminen pelitilin ja oman pankkitilin välillä käy reaaliaikaisesti sekunneissa. Koska aikaisemmin nostoihin saattoi mennä jopa päiviä, nykyään kasinot nopeilla kotiutuksilla ovat usein pelaajalle todennäköisin valinta nettikasinoa valittaessa.

Verkkorahoituspalvelut

Tunnetuimpia verkkorahoituspalveluita kansainvälisillä markkinoilla ovat Klarna sekä Trustly, jotka kummatkin tarjoavat maksupalveluitaan eri verkkosivustoilla. Kuluttaja voi myös nykyisin valita milloin haluaa maksaa ostoksen: esimerkiksi Klarna on kehitellyt maksutavaksi laskun, jossa verkko-ostoksen tekijä maksaa ostohinnan ilman korkoa tai muita maksuja vasta sitten, kun tuotteet ovat toimitettu.

Suomalaisilla verkkosivuilla yksi suosituimmista maksunvälittäjistä on Paytrail, jossa on kattava maksutapavalikoima ja useampia erilaisia hinnoittelumalleja. Näiden edellä mainittujen, tunnetumpien yrityksien lisäksi markkinoilla on myös muita maksupalvelun tarjoajia, kuten Zimpler ja Brite.

Mobiilimaksaminen

Palvelut kehittyvät jatkuvasti reaaliaikaisemmaksi, jolloin myös maksujen halutaan liikkuvan nopeasti, sekä maksujen toteuttamisen olevan helppoa. Mobiilimaksutavat, kuten Mobilepay ja Siirto ovat viimevuosina yleistyneet kuluttajien keskuudessa. Useat mobiilimaksusovellukset mahdollistavat myös verkko-ostosten maksamisen nopeasti ilman luottokorttitietojen näpyttelyä ja avainlukulistoja.

Vaikka mobiilimaksutavat yleistyvät, pitää toki verkkopankkimaksut yhä suosiotaan verkkomaksajien keskuudessa. Verkkopankkimaksuja pidetään myös ensisijaisesti turvallisimpina maksuvaihtoehtoina verkossa.

Maksun vaiheet

Riippuen siitä mitä maksupalvelun tarjoajaa käyttää, myös itse maksun tekemisessä on erilaisia vaiheita. Pääsääntöisesti verkkopankissa maksettavissa maksuissa tulee ensiksi tunnistautua verkkopankkiin ja sen jälkeen hyväksyä maksu. Kortilla maksettaessa tulee täyttää käytettävän maksukortin tiedot ja vahvistaa maksu verkkopankkisovelluksessa. Veloitus tehdään suoraan pankkitililtä jolle käytettävä maksukortti on liitetty.

Mobiilimaksutavoilla maksu vahvistetaan mobiililaitteessa, useimmiten kyseisen maksutavan omassa sovelluksessa. Sovellus veloittaa maksun automaattisesti siihen liitetyltä pankkitililtä. Maksusovellusten käyttäminen edellyttää, että on hyväksynyt maksujen veloittamisen käyttämänsä sovelluksen kautta.

Mikäli tarjolla on myös lasku- tai osamaksuvaihtoehtoja, tulee ensin täydentää omat henkilötiedot sekä tunnistautua verkkopankkitunnuksilla omaan verkkopankkiin. Tunnistautumisen yhteydessä varmennetaan luottokelpoisuus. Hyväksytyn luottopäätöksen jälkeen maksupalvelu vahvistaa laskutusmahdollisuuden.

Verkkomaksujen palautus

Suomessa on totuttu verkkomaksamisen ja mahdollisten palautusten olevan maksutonta. Kuitenkin, riippuen verkkokaupasta, palautuksesta voidaan maksuehtojen mukaisesti vähentää erilaisia kuluja, kuten palautetuista tuotteista aiheutuneita kustannuksia. Näihin lukeutuvat esimerkiksi postikulut, mikäli palauttaja ei ole niitä omatoimisesti maksanut.

Palautuskuluja voidaan periä myös niin sanotulla palvelukulu -nimikkeellä. Mahdollisilla perityillä kuluilla useimmiten katetaan niitä kuluja, joita maksupalvelun tarjoaja veloittaa palvelun tuottajalta. Suomalaista verkkokauppaa tai muuta palvelua käytettäessä tulee palvelun kuitenkin tarjota aina mahdollisuus maksaa ilman erillistä lisäkulujen veloitusta, tämä ei kuitenkaan koske palauksia. Palautuksista veloitettavat kulut voi yritys itse määritellä.

Mikäli tekee ostoja verkossa käyttäen maksupalvelun tarjoajia ja päättää tehdä palautuksen, on myyjän palautettava saamansa maksut mahdollisimman pian ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun on saanut peruuttamisilmoituksen. Myyjän on myös palautettava maksu samalle maksutavalle, jota ostossa on käytetty.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *